Abstract:
نظر به جایگاه آموزش در تعالی و پیشرفت جوامع، اسناد بینالمللی و به تبعیت از آن نظامهای حقوقی مختلف قواعدی را در راستای نیل به عدالت آموزشی تدوین نمودهاند. با توجه به شرایط خاص اقلیتهای مختلف و نیازهای خاص آموزشی آنها ممکن است عدالت آموزشی در خصوص این گروهها به نحو مطلوب اعمال نشود. لذا در این خصوص نیاز به تدوین قوانین صریح و بدون ابهام است. با توجه به نوع پژوهش اخیر، ابتدا اطلاعات مورد نیاز گردآوری و تدوین شده است. این کار با استفاده از روش کتابخانهای و فیشبرداری انجام پذیرفته است. بعد از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام شده است. لذا روش مورد استفاده در پژوهش اخیر، روش توصیفی ـ تحلیلی بوده است. با بررسیهای انجام شده مشخص است نظام حقوقی ایران همسو با اسناد بینالمللی مقرراتی را در راستای اعمال عدالت آموزشی در مورد اقلیتها وضع نموده است. این مقررات در سطح قانون اساسی و قوانین عادی قابل ملاحظه میباشد. در خصوص اقلیتهای دینی میان اسناد بینالمللی و مقررات داخلی هماهنگی کامل وجود ندارد. نظام حقوقی ایران اعمال عدالت آموزشی را در خصوص تمامی اقلیتهای دینی به رسمیت نشناخته است. این امر ریشه در داشتههای دینی دارد. این رویکرد نظام حقوقی ایران با توجه به مفادی از اسناد بین-المللی که به نوعی جواز این محدودیت را به دولتها اعطا کردهاند قابل توجیه میباشد.
Machine summary:
مقايسه نظام حقوقي ايران با اسناد بين المللي در ارتباط با عدالت آموزشي در اقليت هاي قومي مذهبي 3 انور يداللهي ١، محمدحسين زارعي ٢، اسدالله ياوري تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٠٩/٢١ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١٢/١٦ صفحات ٣٣١ تا ٣٥٧ چکيده نظر به جايگاه آموزش در تعالي و پيشرفت جوامع ، اسناد بـين المللـي و بـه تبعيـت از آن نظـام هـاي حقـوقي مختلف قواعدي را در راستاي نيل به عدالت آموزشي تدوين نموده اند.
، ٤٥-٤٦؛ موسوي خميني، ١٣٨٢، ٢٤؛ مازلو، ١٩٥٤، ٢٢» و جهت مشاهده ي معني و ديدگاه دانشمندان نسبت به آموزش مراجعه کنيد به : «معين ، ١٣٨٥، ٥٢؛ سيدجوادين ، ١٣٨١، ٤٣٤؛ شکوهي، ١٣٧٣، ٢١؛ سيف ،١٣٨٧، ٢٧ و ٢٨؛ دهخدا، ١٣٣٤، ذيل واژه ؛ آويبوري، ١٣٦٩، ١٠٧؛ هاشمي، ١٣٨٦، ٥؛ جاروس ، ١٣٨١، ٣٥؛ يونسکو، ١٣٨٢، ١٢١؛ فومني گلشن ، ١٣٨٠، ٦٠؛ فيليپ جي اسميت ، ١٣٧٧، ٥١؛ پورظهير، ١٣٧٦، ١٤؛ درويش ، ١٣٨٦، ١٦٢؛ شارع پور، ١٣٨٣، ١١؛ علاقه بند، ١٣٨٠، ٢٤؛ مؤلفان حوزه و دانشگاه ، ١٣٨٠، جلد١، ١٣٤-٢١٣؛ فارابي، ١٣٦١، ٢٧٢؛ شکوهي، ١٣٦٨، ٢١؛ نقيب زاده ، ١٣٧٤، «34 از توجه به مفاهيم بيان شده ميتوان نتيجه گرفت که عدالت چيزي فراتر از مساوات است .
به منظور شناسايي اهل کتاب ـ به عنوان اقليـت هـاي مـورد شناسـايي در ايـران ـ، اصل سيزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، ايرانيان زرتشتي، کليمي و مسـيحي را تنها اقليت هاي ديني شناخته شده مورد شناسايي قرار داده است .