Abstract:
کم توان ذهنی به لحاظ جسمی، فکری، عاطفی و رفتاری با سایر انسانها متفاوت هستند، بر همین اساس برای شکوفایی استعدادهایشان نیازمند محیط های ویژه ای می باشند. از این حیث، مطالعات بسیاری در رابطه با کودکان کم توان ذهنی و به تبع آن محیطها، که بیشترین اثر و نقش را بر این کودکان به عهده دارند، انجام شده است. رنگ به عنوان اساسی ترین جلوه فضاهای آموزشی و پرورشی می تواند در کارایی درونی کودکان کم توان ذهنی موثر باشد. وجود رنگ مطلوب در فضاهای مورد استفاده تاثیر مثبتی در افراد داشته و موجب پیشرفت زندگی اجتماعی و نشاط آنان می گردد. رنگ های مختلف تاثیرات متفاوتی بر افراد می گذارند و می توانند سبب ایجاد هیجان و یا آرامش و در این کودکان، سبب رغبت و حس علاقه مندی به محیط و در نتیجه خالقیت گردند. از اینرو بر آن شد تا به بررسی و ارزیابی تاثیر رنگ درکودکان کم توان ذهنی پرداخته شود. در این پژوهش توانایی رنگها و تاثیر آن بر تفکر و خلاقیت کودکان به خصوص کودکان کم توان ذهنی مورد بررسی قرار داده شده است. نتیجه حاصل از این پژوهش بیانگر این است که استفاده از رنگ آمیزی متناسب با ویژگی های روان شناختی آنان، نگرش و دیدگاه مثبتی به فضا داشتند. فضاهای آموزشی و توان بخشی برای کودکان معلول ذهنی باید دارای پتانسیل های لازم برپایه شناخت ویژگی های روحی روانی و رشد آنها بود و از فضاهای متنوعی برخوردار باشد استفاده از عناصر رنگها در طراحی فضاهای داخلی و خارجی برای به چالش کشیدن ذهن کودک ناتوان ذهنی بیش از یک کودک نرمال ضرورت دارد استفاده از رنگ آمیزی متناسب با ویژگی های روان شناختی آنان، نگرش و دیدگاه مثبتی به فضا داشتند.
Machine summary:
در اين پژوهش توانايي رنگ ها و تأثير آن بر تفکر و خلاقيت کودکان به خصوص کودکان کم توان ذهني مورد بررسي قرار داده شده است .
فضاهاي آموزشي و توان بخشي براي کودکان معلول ذهني بايد داراي پتانسيل هاي لازم برپايه شناخت ويژگي هاي روحي رواني و رشد آن ها بود و از فضاهاي متنوعي برخوردار باشد استفاده از عناصر رنگ ها در طراحي فضاهاي داخلي و خارجي براي به چالش کشيدن ذهن کودک ناتوان ذهني بيش از يک کودک نرمال ضرورت دارد استفاده از رنگ آميزي متناسب با ويژگي هاي روان شناختي آنان ، نگرش و ديدگاه مثبتي به فضا داشتند.
هدف از انتخاب اين موضوع بررسي ميزان تاثير استفاده از رنگ در خلاقيت کودکان کم توان ذهني بوده است .
رنگ بخشي از محيط را تشکيل مي دهد و بايد به طور مؤثر در طراحي يک محيط آموزشي با توجه به مسائل رفتاري کودکان کم توان ذهني ، استفاده شود.
نتيجه ي حاصل از پژوهش بيانگر اين است که فضاهاي آموزشي و توان بخشي براي کودکان کم توان ذهني بايد داراي پتانسيل هاي لازم بر پايه ي شناخت ويژگي هاي روحي رواني و رشد آنها بوده و از فضاهاي متنوعي برخوردار باشد و استفاده از عناصر رنگ ها و شکل هاي متنوع و گوناگون در طراحي فضاهاي داخلي و خارجي براي به چالش کشيدن ذهن کودک کم توان ذهني بيش از يک کودک نرمال ضرورت دارد.
نتايج نشان داده است که رنگ ها مي توانند اثرات مثبتي برحالات رفتاري کودکان کم توان بگذارند، همينطور براي اين کودکان بايد از رنگ هايي که هيجان و انرژي را القا مي کنند، استفاده کرد تا بهتر بتوانند تمرکز کنند.