Abstract:
حرکت به سوی رویکردهای نوین در آموزش عالی ایجاب کرده است بسیاری از دانشگاه های جهان از فناوری آموزش مجازی در ارائه دورهها استفاده کنند. این پژوهش درصدد واکاوی پدیده آموزش مجازی و بررسی چالش های آن در دانشگاه فرهنگیان است. با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی، نمونه گیری هدفمند و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، ادراکات ذهنی ٨ نفر از مدرسان دانشگاه ه فرهنگیان ایران، واکاوی شد. پس از مصاحبه هشتم، اشباع نظری حاصل گردید. دادهها با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شد و اعتبار یافتهها با سه معیار قابل قبول بودن، قابلیت اطمینان و تاییدپذیری به دست آمد. نتایج پژوهش، چالش های آموزش مجازی در دانشگاه های فرهنگیان را در سه محور اصلی تربیت، خلاقیت و روابط قدرت نشان داد.
در محیط مجازی، به دلیل فقدان ارتباط رو در رو و الگوگیری دانشجو از استاد و دیگران، زمینه تربیت چندان فراهم نیست.
دانشجوی مجازی با امکان مشاهده واکنش های روزمره استاد و الگوگیری از سبک اخلاقی و تربیتی او مواجه نمی شود. تمرکز آموزشها بر حفظیات و عدم توجه به یادگیری سطوح بالاتر، امکان پرورش خلاقیت را تضعیف کرده، آموزش مجازی موجب دموکراتیک تر شدن روابط میان استاد- دانشجو و دانشجو- دانشجو شده، اما همچنان روابط با دانشگاه و روابط میان استادان را در سطحی حداقل نگاه داشته است.
Machine summary:
پسابرنامه ها و فرصت هاي جهاني شدن تعليم و تربيت دوره پسا کرونا دردانشگاه فرهنگيان سعيد رحماني خواجه لنگي ١ پژمان قنبري کهياني ٢سکينه رحماني خواجه لنگي ٣، صادق کريمي ، 4 5 سيد حسين موسوي ١کارشناسي ارشد مديريت و برنامه ريزي درسي ٢کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي ٣کارشناسي آموزش علوم تجربي ٤ دانشجوي کارشناسي ارشد روان شناسي عمومي ٥سطح ٢حوزه علمي معارف اسلامي چکيده حرکت به سوي رويکردهاي نوين در آموزش عالي ايجاب کرده است بسياري از دانشگاه هاي جهان از فناوري آموزش مجازي در ارائه دوره ها استفاده کنند.
در اين آموزشي که ما الان داريم کماکان 90 عين آموزش هاي سنتي استاد در مقابل يک کلاس قرار مي گيرد و در مقابلش جمع قرار دارد نه فرد، در صورتي که اين افراد يک ميانگين از توانايي ها نيستند و هر کدام توانايي هاي خاص خودشان را دارند، انگيزش هاي خاص خودشان را دارند، در نظام هاي مبتني بر شايستگي، همان طور که اسکينر براي بار اول مطرح کرد، بايد با هرکس طبق توانايي و انگيزه خودش انفرادي برخورد شود تا استعدادهايش شکوفا شود، خوشبختانه کرونا به ما نشان داد که ما مي توانيم از امکاناتي مثل موبايل و تلفن و اينترنت و شبکه هاي اجتماعي استفاده کنيم و اين ها را اگر ما بياوريم در خدمت آموزش يعني استاد بيايد و بصورت آفلاين ، من با اين ديدگاه بيشتر موافق هستم ، زحمت بکشد، پاورپوينت هايي تهيه کند و اطلاعات را به صورت محرک در اختيار دانشجويان قرار دهد و بعد دانشجويان اين ها را مطالعه کنند.