Abstract:
پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر فیروزآباد انجام شد، از جمله ی پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم شهر فیروزآباد در سال تحصیلی ١٣٩٩-١٣٩٨ به تعداد ٤٤٧٠ نفر (٢٢١٩ دختر و ٢٢٥١ پسر) بود که از بین آنها و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- خوشه ای چند مرحله ای، تعداد ٣٥٠ نفر دانش آموز (١٧٤ دختر و
١٧٦ پسر) به عنوان اعضای نمونه ی آماری انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی ادراک از محیط یادگیری حقایقی و کارشکی (١٣٩٤) و پرسشنامه ی خودپنداره تحصیلی لی یو و وانگ (٢٠٠٥) استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها با استفاده از تحلیل گویه و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تی تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و خودپنداره تحصیلی دانش - آموزان رابطه ی آماری معناداری وجود دارد.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان داد که بين ادراک از محيط يادگيري و خودپنداره تحصيلي دانش - آموزان رابطه ي آماري معناداري وجود دارد.
1 -Cornell, Shukla and Konold 2 - Stormon, Ford & Eley 3 -Kavanagh 4 - Guo 130 محيط حاکم بر فضاي آموزشي عامل تعيين کننده ي در ايجاد انگيزه ي يادگيري در دانش آموزان است زيرا رفتارهاي منتج به يادگيري بهتر و پيشرفت تحصيلي را تقويت ميکند.
با توجه به مطالب ذکر شده هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين ادراک از محيط يادگيري و خودپنداره تحصيلي در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر فيروزآباد مي باشد.
5 - Coelho, Bear and Brás 6 -Riffert, Hagenauer, Kriegseisen & Strahl 7 -Colmar, liem, Connor and Martin 131 محيط يادگيري شامل کليه ي شرايط و امکانات فيزيکي، رواني، عاطفي، عوامل فرهنگي و اجتماعي است که بر رشد و توسعه ي يادگيرنده در يک موسسه آموزشي تاثير ميگذارد (گيو، ٢٠١٨).
براي پاسخگويي به اينکه دانش آموزان دوره ي متوسطه ي دوم شهر فيروزآباد محيط يادگيري خود را چگونه ادارک مي کنند از آزمون آماري تي تک نمونه اي استفاده شد که نتايج آن در جدول (٤)، بيان شده است .
اين يافته ها به آن معنا است که دانش آموزان دوره ي متوسطه ي دوم شهر فيروزآباد، محيط يادگيري خود را، پايين تر از حد متوسط ادراک ميکنند.
نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين ادراک از محيط يادگيري و خودپنداره تحصيلي در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر فيروزآباد مي باشد.
Exploring student perceptions of the learning environment in four health professions education programs.