Abstract:
محیط خانواده، مساعدترین مکان برای رشد کودک و تعالی فکری و جسمی اوست. هدف پژوهش حاضر بررسی سهم عملکرد خانواده و سبک فرزندپروری مادر در پیش بینی اضطراب کودکان پیش دبستانی منطقه ١ شهر تهران بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل کودکان پیش دبستانی منطقه یک شهر تهران که در سال تحصیلی ٩٧-
١٣٩٦ بودند که با روش نمونه گیری طبقه ای چندمرحله ای تعداد ٢٠٠ نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه های سبک های فرزندپروری بامریند، عملکرد خانواده FAD و پرسشنامه اضطراب اسپنس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه ٢٢ انجام شد. نتایج نشان داد، بین عملکرد خانواده و سبک های فرزند پروری مادر با اضطراب کودکان رابطه وجود دارد. با توجه به ارتباط عملکرد خانواده و سبک فرزندپروری مادر در پیش بینی اضطراب کودکان پیش دبستانی پیشنهاد میشود آموزش های لازم در خصوص سبک های فرزندپروری به خصوص سبک مقتدرانه به مادران ارائه گردد که منجر به کاهش اضطراب در کودکان شود.
Machine summary:
در سبک فرزندپروري مقتدرانه ، والدين 1 Character 2 Terr 3 Gezel 4Preschool 5 Callanan et al 6Schulz & Sherwood 7 Bereshtun & Mery Lan 8 Achievement 9 Bamrind 10Authoritative 11 Authoritarian 12 Permissive 13 Johnson et al 490 داراي سطح بالايي از کنترل و پاسخ دهي بوده و فرزندان آنان اجتماعي و به طور مؤثري با کفايت هستند و مشکلات رفتاري اندکي را نشان مي دهند.
با توجه به مطالب فوق به نظر مي رسد خانواده در رشد و شکل گيري شخصيت کودک نقش قابل توجهي دارد و نوع روابط والدين با هم و با فرزندان ، توجه به نيازهاي يکديگر و شرايط عاطفي حاکم بر خانواده (عملکرد خانواده ) مي تواند از طريق روش هاي فرزندپروري والدين به ويژه مادر در شرايط جسمي و رواني فرزندان نمود پيدا کند، نظر به اينکه کودکان پيش دبستاني اولين قدم ها را براي اجتماعي شدن برداشته اند اين که در روابط با همسالان و بزرگسالان (به غير از اعضا خانواده ) چگونه عمل کنند به ميزان زيادي به آنچه در خانواده آموخته اند و با آنها رفتار شده است مربوط ميشود.
بدين ترتيب هر چه ويژگي هاي رواني و عاطفي والدين سالم تر باشد انتظار مي رود تعامل آنان با فرزندانشان سالم تر و بهنجارتر باشد و در نتيجه کودکان با اختلال کمتري مواجه خواهند بود؛ بنابراين پژوهش حاضر قصد دارد در نهايت به اين سوال کلي پاسخ دهد که سهم عملکرد خانواده و سبکهاي فرزندپروري مادر در پيش بيني اضطراب کودکان پيش دبستاني تا چه اندازه است ؟ روش پژوهش حاضر از نوع توصيفي همبستگي است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي سهم عملکرد خانواده و سبک فرزندپروري مادر در پيش بيني اضطراب کودکان پيش دبستاني منطقه ١ شهر تهران بود.