Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بـر ذهـن آگـاهی (MBCT) بـر کـاهش پرخاشـگری و افـزایش سازگاری دانش آموزان دختر متوسطه به بوته ی آزمایش گذاشته شد. در یک طـرح پژوهشـی نیمـه آزمایشـی از بـین مـدارس متوسطه اول شهرستان لردگان یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و سپس تعداد ١٢٠ دانش آموز به صورت تصادفی انتخـاب شدند و به پرسشنامه های پرخاشگری (باس و پری، ١٩٨٤) و سازگاری (بل، ١٩٩٠) پاسخ دادند. سپس تعـداد ٦٠ دانـش آمـوز که نمره آنان از پرسشنامه پرخاشگری یک انحراف معیار بالاتر بود انتخاب و به صورت تصـادفی در دو گـروه آزمـایش و کنتـرل (هر گروه ٣٠ نفر) گمارده شدند. سپس گروه آزمایش طی ٨ جلسـه ٩٠ دقیقـه ای آمـوزش شـناختی مبتنـی بـر ذهـن آگـاهی دریافت کردند. درحالیکه گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیـری مکـرر نشان داد که ارائه آموزش هم در مرحله پس آزمون و هم مرحله پیگیری ٢ ماهـه بـر کـاهش پرخاشـگری و افـزایش سـازگاری دانش آموزان گروه آزمایش موثر بوده است (٠/٠١> P). نتیجه گیری شد که ارائه آموزش شناختی مبتنـی بـر ذهـن آگـاهی بـر کاهش پرخاشگری و افزایش سازگاری دانش آموزان دختر متوسطه اول تاثیر پایدار داشته است.
Machine summary:
با توجه به نتايج به دست آمده نتيجه گيري ميشود که ارائه آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر کاهش ميانگين نمرات پرخاشگري هم در مرحله ي پس آزمون و هم مرحله ي پيگيري تأثير پايدار داشته است .
جدول ١٢- آزمون مربوط به اثرات بين آزمودني سازگاري دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) ** P(0/01 نتايج جدول نشان ميدهد که ميانگين نمرات سازگاري گروه هاي آزمايش و کنترل با يکديگر تفاوت معنادار وجود داشته است (٨/١٣= F و ٠/٠٠٦ = P).
با توجه به نتايج به دست آمده از جداول (٨-٤) تا (١٢-٤) نتيجه گيري ميشود که ارائه آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر افزايش ميانگين نمرات سازگاري دانش آموزان هم در مرحله ي پس آزمون و هم مرحله ي پيگيري تأثير پايدار داشته است .
با توجه به نتايج به دست آمده ، نتيجه گيري شد که ارائه آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر کاهش ميانگين نمرات پرخاشگري در مرحله ي پس آزمون تأثير داشته است .
همان طور که گفته شد، نتايج حاصل از اثرات بين آزمودني نشان داد که بين ميانگين نمرات سازگاري دانش آموزان گروه آزمايش و گروه کنترل بعد از ارائه آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي تفاوت معنادار به وجود آمده است .
Mindfulness- based Cognitive Therapy Improves Emotional Reactivity to Social Stress: Results from a Randomized Controlled Trial.
The effect of polygamous marital structure on behavioral , emotional and academic adjustment children , clinical child and family psychology review.
Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse.
Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse.