Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف تبیین الگوی توسعه دولت الکترونیک بهمنظور ارائه مطلوب خدمات عمومی برمبنای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تبیین و شناسایی مؤلفهها و شاخصهای مربوطه صورت پذیرفته است. این پژوهش باتوجهبه هدف کاربردی و روش تحقیق آن از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی، با بررسی مقالات و پژوهشهای پیشین و مراجعه به 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد اجرایی و با استفاده از روش دلفی مؤلفههای مدل توسعه دولت الکترونیک شناسایی شد. در بخش کمی نیز پرسشنامه محققساخته شامل 87 سؤال بسته بین 285 نفراز کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر تهران توزیع شد. در فاز کیفی روش نمونهگیری هدفمند و در فاز کمی روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. روایی و پایایی بخش دلفی و پرسشنامه محققساخته محاسبه شد و مورد تأیید قرارگرفت. سپس با استفاده از آزمون تی تکنمونهای، عوامل شناساییشده در بخش کیفی مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج بهدستآمده نشان داد که زیرساختهای ملی، آمادگی و تدارک دولت الکترونیک، زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی، خدمت جهادی، عوامل مرتبط با شهروندان و کارآمدی خدمت بهترتیب بهعنوان مهمترین مؤلفههای مدل توسعه دولت الکترونیک در سازمان امور مالیاتی شهر تهران میباشند.
This research is aimed at designing the E-government Development Model for presenting optimal public services based on the General Policies of resistive economy, and identifying and explaining the relevant components and indicators. This is an applied research which follows an exploratory mixed (qualitative and quantitative) method. Reviewing the literature and referring to 15 academic experts and executives by using Delphi method, the researchers identified the components of e-government development model in the qualitative section. In the quantitative section, a researcher-made questionnaire consisting of 87 closed-ended questions was distributed among 285 employees of Tehran Tax Affairs Organization. A purposeful sampling method was used in the qualitative phase, and in the quantitative phase, stratified random sampling method was employed. Validity and reliability of Delphi method, as well as researcher-made questionnaire, were measured and confirmed. Afterwards, the identified factors in the qualitative section were tested with one-sample t-test. The results revealed that national infrastructures, e-government readiness and provisions, information and communication infrastructures, Jihadi services, factors related to the citizens and service effectiveness contain the most important components of e-government development model in Tehran Tax Organization, respectively.