Abstract:
با رشد و توسعه گردشگری، یکی از الگوهای نسبتاً نوظهور در آن گردشگری جنگ میباشد که در ایران به صورت عمده در قالب سفرهای راهیان نور و با حضور چند میلیون نفر به مقصد مناطق عملیاتی در مرز مشترک ایران و عراق صورت میپذیرد. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تقاضای اینگونه از گردشگری در ایران تدوین گردیده است. پژوهش در دو فاز کیفی و کمی انجام شده است. در فاز کیفی با استفاده از مصاحبه با خبرگان و تحلیل مضامین استخراج شده از این مصاحبهها، 39 عامل مؤثر بر شکلگیری تقاضای سفر به مناطق موردمطالعه استخراج شد که در پنج گروه دستهبندی شدند. در فاز کمی، نتایج مزبور در قالب پرسشنامهای به اعتبارسنجی گذاشته شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از مدلسازی مبتنی بر معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شده و تأثیر هر یک از عوامل شناساییشده بر موضوع موردبررسی قرار داده شده و مورد تائید قرار گرفت. در نهایت بر پایه نتایج پژوهش، پیشنهادهایی به منظور تقویت انگیزه حضور در این مناطق و افزایش تقاضا برای آن مطرح شد که توجه به آنها از سوی سازمانهای متولی میتواند به افزایش حجم تقاضا برای بازدید از این مناطق منجر گردد.
Today, Tourism as one of the most important economic-spatial opportunities, has a significant role in the development process. Many countries are seeking to benefit from world-class and regional tourism markets by striving to promote patterns and types of tourism. But in spite of the material benefits of tourism, one of its most important roles is the transfer of the indigenous and cultural values of a country or community. One of the most important types of tourism is war tourism. Due to the history of eight years of sacred defense, Iran has high potential in this field. Every year, countless caravans of visitors with various motivating are visiting the areas of Rahiyan Noor. Therefore, this study aimed at identifying an analysis of the factors affecting the motivation of pilgrims of the Rahian Noor camps with the aim of planning for the development of the population of pilgrims. In this regard, the factors were first identified through literature reviews and then through interviews with experts. These factors included 39 items that were categorized in 5 sections. The collected data were analyzed using modeling based on structural equations and the effect of each of the identified factors on the subject was examined and confirmed. Finally, based on the results of the research, suggestions were made to strengthen the motivation to be present in these areas and increase the demand for it, which attention to them by the responsible organizations can increase the volume of demand to visit these areas