Abstract:
در سالهای اخیر همزمانی قیمت سهام از مباحث قابلتوجه تحلیلگران، سرمایهگذاران و سایر ذینفعان بوده است. اگرچه نتایج تحقیقات انجام شده درباره همزمانی قیمت سهام بیانگر تأثیر عوامل متعددی بر آن است، که یکی از این عوامل پوشش رسانهای است. رسانهها با کشف بینشهای جدید در مورد شرکتها با انتشار اخبار خاص شرکت برای مخاطبان گسترده، به کاهش عدم تقارن اطلاعات کمک میکنند و در نتیجه بر قیمتگذاری تأثیر میگذارند. هدف این مقاله بررسی رابطه بین پوشش رسانهای و همزمانی قیمت سهام با درنظرگرفتن نقش تعاملی حاکمیت شرکتی و شفافیت اطلاعاتی شرکتها است. برای دستیابی به هدف پژوهش، نمونهای شامل 141 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمـانی 1393 تا 1399 انتخاب شد و فرضیههای تدوین شده با استفاده از مدلهای رگرسیونی آزمون شدند. نتایج فرضیه اول پژوهش نشان میدهد پوشش رسانهای اثر منفی و معنیداری بر همزمانی قیمت سهام ندارد. نتایج فرضیههای دوم و سوم نیز بیانگر آن بوده است که حاکمیت شرکتی و شفافیت اطلاعاتی تأثیر منفی بر رابطه فوق نمیگذارند.
In recent years, the synchronization of stock prices has been one of the significant topics for analysts, investors, and other stakeholders. Although the results about the simultaneity of stock prices indicate the influence of several factors on it, one of these factors is media coverage. The role of the media in the economy has long been debated. The media help reduce information asymmetries by discovering new insights about companies or publishing company-specific news to a wider audience, thus influencing pricing. The purpose of this study is to investigate the relationship between media coverage and stock price synchronicity by considering the moderating role of corporate governance and information transparency of companies. To achieve the research goal, a sample of 141 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2013 to 2019 was selected and the hypotheses were tested using regression models. The results of the first hypothesis of the study showed that media coverage does not have a negative and significant effect on stock price synchrony. The results of the second and third hypotheses of the research also indicate that corporate governance and information transparency do not have a negative effect on the above relationship.
Machine summary:
هم زمان استدلال میشود که اگر رابطه منفی بین پوشش رسانه ای و همزمانی قیمـت سهام ناشی از نقش رسـانه در کـاهش عـدم تقـارن اطلاعـاتی باشـد، ایـن رابطـه بایـد بـرای شرکت هایی با محیط های اطلاعاتی شفاف تر ضعیف تر شود.
یادداشت ها 1- Guo 2- Kim 3- Fu 4- Dang 5- Barberis 6- Shyu 7- Bjornskov 8- Blanchard & Watson 9- Chan 10- Dong 11- Boubaker 12- Lin 13- Liu & McConnell 14- Ahern & Sosyura 15- Huang & Zhang 16- Morck 17- Jin & Myers 18- Cao 19- Hutton 20- Barth منابع ابراهیم کردلر، علی و جوانی قلندری، موسی.
J Barzegari media coverage on investor decision making in the stock market ٫(٣٣)٩ Journal of Financial Accounting and Auditing Research 124-107.
I Dadashi of managers' optimism on stock price concurrency in companies Journal of Accounting listed on the Tehran Stock Exchange .
t Dang International Review of coverage and stock price synchronicity .
M Doloo Management Accounting concurrency and risk of stock price fall .
Musa Ali and Javani Qalandari Ebrahim Kardler auditor expertise on earnings quality and stock price synchronicity .
Fallahzadeh A Relationship between Information Disclosure and Stock Price Concurrence and its Risk of Falling Using the System of Journal of Accounting Knowledge Simultaneous Equations .
Journal of Financial Economics Information content of price .
M Mohammadi of economic uncertainty and social responsibility disclosure New Research Approaches indicators on stock price synchronization .