Abstract:
دردهه 1970 میلادی نیاز دانشمندان علوم اجتماعی و علوم انسانی برای بررسی تاثیر علم و فناوری بر زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع، باعث شکلگیری فضایی مشترک برای همکاری دانشمندان در حوزههای مختلف شد و در ادامه باعث شکل گیری رشته «علم، فناوری و جامعه» شد. هدف این پژوهش مطالعه و بررسی برنامه درسی این رشته در دانشگاههای منتخب و نوآفرینی آن در دانشگاههای ایران است. روش پژوهش، پژوهشِ تطبیقی بر اساس مدل بِرِدی است. نمونه آماری شامل پنج دانشگاه از امریکا، سه دانشگاه از اروپا و از آسیا و استرالیا هر کدام یک دانشگاه و همچنین چهار نهاد علمی از ایران است که به روش نمونهبرداری هدفمند انتخاب شده است. یافتههای پژوهش نشان دهنده تفاوتهای فاحش از نظر محتوایی در دانشگاههای ایران با سایر دانشگاههای منتخب است. درپایان، با توجه به یافتههای پژوهش، دلالتهایی سیاستی برای اصلاح ساختار و محتوای این رشته در ایران ارائه شده است.
In the 1970s, social scientists and humanities tried to examine the impact of science and technology on the social, political, and cultural aspects of social life and societies which created common rounds for scientists to collaborate in different fields. This led to the emergence and growth of the field of "Science, Technology, and Society". The purpose of the present study is to examine the curriculum developed and implemented for "Science, Technology and Society" in selected universities and to recreate it in Iran universities. The research method is comparative based on Bereday’s model. The sample consisted of 5 universities from the United States, 3 from Europe, 1 from Asia, and 1 from Australia. In addition, 4 scientific institutions from Iran were selected thorough purposive sampling. The findings revealed significant differences regarding the content between Iran and universities from other countries. Finally, the research implications are recommended for policies in modification of the structure and content of this major in Iran.
Machine summary:
مطالعۀ تطبیقی ساختار و محتوای رشته «علم ، فناوری و جامعه » در دانشگاه های منتخب جهان و ایران A Comparative Study of the "Science, Technology and Society" Curriculum in Iran and Universities from other Countries تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٨/١١/٢٦، تاریخ ارزیابی: ١٤٠٠/٩/٢، تاریخ پذیرش مقاله : ١٤٠١/١/١٥ / 20.
Montazer Abstract: In the 1970s, social scientists and دردهه ١٩٧٠ میلادی نیاز دانشمندان humanities tried to examine the impact ofعلوم اجتماعی و علوم انسانی برای بررسی تاثیر علم و ,science and technology on the social, politicaland cultural aspects of social life and societies فناوری بر زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع ، which created common rounds for scientists tocollaborate in different fields.
هدف ,Science"developed and implemented for این پژوهش مطالعه و بررسی برنامه درسی این رشته در Technology and Society" in selecteduniversities and to recreate it in Iran دانشگاه های منتخب و نوآفرینی آن در دانشگاه های universities.
Conceptual and historical studies of science برنامه علم ، فناوری و جامعه در دانشگاه هاروارد دوره دکتری علم ، فناوری و جامعه در دانشکده دولتی جان اف کندی ١ دانشگاه هاروارد به منظورارتقای کیفیت تحقیقات ، آموزش و بحث های عمومی درباره نقش علم و فناوری در جامعه معاصر ایجاد شده است .