Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تعاملات آموزشی، کیفیت تجارب یادگیری وادراک از مولفههای برنامه درسی با رضایت تحصیلی دانشجویان صورت گرفت. جامعه پژوهش دانشجویان دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه الزهراء بودند. با استفاده از نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه، تعداد 268 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامههای تعاملات آموزشی تحصیل (سواری، 1394)، ادراک دانشجویان از مولفههای برنامه درسی طاطاری (1394)، کیفیت تجارب یادگیری نعامی (1388) و رضایت از تحصیل حسین و بمانی (2012) بود که روایی وپایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. دادههای گردآوری شده با بهرهگیری از نرمافزار SPSS v22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مولفههای تعامل دانشجو – دانشجو، تعامل دانشجو – استاد وتعامل دانشجو – محتوا از متغیر تعاملات آموزشی ومولفههای منابع، محتوا، انعطافپذیری وکیفیت رابطه استاد- دانشجو از متغیر کیفیت تجارب یادگیری وهمچنین مولفه روش، محتوا وارزشیابی از متغیر ادراک از مولفههای برنامه درسی با متغیر رضایت تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. مولفههای روش وارزشیابی از متغیر ادراک از مولفههای برنامه درسی در پیشبینی رضایت تحصیلی دانشجویان به ترتیب برابر با 440/ 0 و 433/ 0 است. همچنین، مولفههای انعطافپذیری وکیفیت رابطه استاد- دانشجو از متغیر کیفیت تجارب یادگیری به مقدار 254/ 0 و417/ 0 ومولفههای تعامل دانشجو – دانشجو وتعامل دانشجو – استاد به مقدار 219/ 0 و304/ 0 قابلیت پیشبینی رضایت تحصیلی دانشجویان را دارند. نظر به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود به نحوه ارتباط اساتید با دانشجویان به مثابه یکی از ملاکهای ارتقاء اساتید توجه ویژه شود ودست اندرکاران نظام آموزش عالی نیز به تدوین برنامههای درسی متناسب با شرایط دنیای حاضر اهتمام ورزند.
The aim of this study was to investigate the relationship between educational interactions, perception of curriculum components and the quality of learning experiences with students' academic satisfaction. The research population consists of students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Al-Zahra University, Tehran. By using stratification appropriate to the size of the population, 268 people were selected as the sample. The questionnaires of educational interactions, students' perception of the components of the curriculum, the quality of learning experiences and satisfaction with the study were used as the data collection tool, the validity and reliability of which were confirmed. The collected data were analyzed using SPSS v22 software. The findings showed that there was positive relationship between the components of student-student interaction, student-teacher interaction and student-content interaction of the variable of educational interactions on the one hand and components of resources, content, flexibility and quality of student-teacher relationships of the variable of quality of learning experiences as well as method of content, content and value on the other hand. There is a significant positive relationship between the variable of perception of the components of the curriculum and the variable of students' academic satisfaction. The findings also indicated that the components of method and evaluation of the perception variable of the components of the curriculum in predicting students' academic satisfaction were equal to 0.440 and 0.433, respectively. In addition, the components of flexibility and quality of student-teacher relations from the variables of quality of learning experiences with the numbers of 0.254 and 0.417 and the components of student-student interaction and student-teacher interaction with the numbers of 0.304 and 0.219 could predict students' academic satisfaction. According to the research findings, it is suggested that special attention be paid to the way professors relate to students as one of the criteria for promoting the academic rank of professors, and those involved in the higher education system should develop curricula fitting the conditions of the present world.
Machine summary:
رابطه مؤلفه های برنامه درسی تعاملات آموزشی، کیفیت تجارب یادگیری با رضایت تحصیلی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهراء Relationship between Curriculum Components of University Students, Business Quality and Academic Satisfaction, Psychology and Educational Sciences تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠٠/٢/٢٤، تاریخ ارزیابی: ١٤٠١/٣/١٤، تاریخ پذیرش مقاله : ١٤٠١/٤/٩ / 20.
Gharib Tazreh پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تعاملات آموزشی، کیفیت Abstract: The aim of this study was to investigate therelationship between educational interactions, perception of تجارب یادگیری وادراک از مؤلفه های برنامه درسی با رضایت تحصیلی دانشجویان curriculum components and the quality of learning experiencesصورت گرفت .
The findings showed that there was positive پژوهش نشان داد که بین مؤلفه های تعامل دانشجو – دانشجو، تعامل دانشجو – استاد relationship between the components of student-studentوتعامل دانشجو – محتوا از متغیر تعاملات آموزشی ومؤلفه های منابع ، محتوا، interaction, student-teacher interaction and student-contentinteraction of the variable of educational interactions on the one انعطاف پذیری وکیفیت رابطه استاد- دانشجو از متغیر کیفیت تجارب یادگیری hand and components of resources, content, flexibility and qualityوهمچنین مؤلفه روش ، محتوا وارزشیابی از متغیر ادراک از مؤلفه های برنامه درسی با of student-teacher relationships of the variable of quality ofمتغیر رضایت تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت معنادار وجود دارد.
Thefindings also indicated that the components of method and وکیفیت رابطه استاد- دانشجو از متغیر کیفیت تجارب یادگیری به مقدار ٠/٢٥٤ evaluation of the perception variable of the components of theو٠/٤١٧ ومؤلفه های تعامل دانشجو – دانشجو وتعامل دانشجو – استاد به مقدار ٠/٢١٩ curriculum in predicting students' academic satisfaction were equalو٠/٣٠٤ قابلیت پیش بینی رضایت تحصیلی دانشجویان را دارند.
Hatcher, Kryter, Prus & Fitzgrald 6.