Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی و ادراک دیدگاه اساتید و متخصصان علوم تربیتی نسبت به دورههای برخط آزاد انبوه (موکها) است. متناسب با این هدف، طرح پژوهش کیفی و روش آن تحلیل مضمون است. جامعه آماری این پژوهش، اساتید و متخصصان رشته علوم تربیتی است که حداقل در دو دوره موک شرکت کردند و تعداد 9 نفر از آنان، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته نسبت به جمعآوری اطلاعات تا دستیابی به اشباع نظری اقدام شد. مصاحبهها با استفاده از شیوه بروان و کلارک (2006) تحلیل شدند. در مجموع، سه موضوع، 11 تم اصلی و 36 تم فرعی بدست آمد. بر اساس یافتههای پژوهش، احساسات و نگرشها قبل و پس از شرکت در موکها شامل تمهای اصلی چون تردید نخستین و خرسندی واپیسین بوده است. قابلیتهای موک نیز در بخش اهداف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی شناسایی شد. همچنین چالشهای بکارگیری موکها در ایران شامل مواردی چون فنی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی بوده است. در پایان، بر لزوم بازاندیشی و تمهید سازوکارهایی مناسب برای ارتقای شرایط مثبت و کاهش اثرات چالشهای احتمالی تاکید و به برخی پیشنهادهای کاربردی اشاره شده است.
The purpose of this study is to investigate and understand the viewpoints of professors and specialists in educational sciences towards massive open online courses (MOOCs). Thus, a qualitative approach and thematic analysis method was adopted. The statistical society of this research includes the professors and specialists in the field of educational sciences who participated in at least two MOOCs, out of which 9 people were selected by purposeful sampling. Then, the researcher attempted to collect data through semi-structured interviews to reach theoretical saturation. Interviews were analyzed using the method of Brown and Clark (2006). Finally, three themes, 11 main themes and 36 sub-themes were identified. According to the research findings, feelings and attitudes before and after participating in the MOOCs included the main themes such as the first doubt and the final satisfaction. MOOC capabilities were also identified in terms of objectives, content, teaching methods and evaluation. Also, the challenges of using MOOC in Iran have included technical, educational, cultural, economic and moral issues. In the end, reevaluation and provision of appropriate mechanisms to mitigate the effects of potential threats and promote positive situations is emphasized and a few applicable recommendations have been provided.
Machine summary:
بررسی دیدگاه اساتید و متخصصان علوم تربیتی نسبت به دوره های برخط آزاد انبوه (موکها)با روش تحلیل مضمون The Viewpoints of Professors and Specialists in Educational Sciences towards Massive Open Online Courses (MOOCs) تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠٠/٤/٧، تاریخ ارزیابی: ١٤٠١/٤/٢٨، تاریخ پذیرش مقاله : ١٤٠١/٥/١٠ / 20.
هم چنین با توجه به ضرورت سازگار شدن دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی با شیوه های مختلف یادگیری و طرح های آموزشی آنلاین و جدید، امید است آگاهی از نوع نگاه و برداشت اساتید و متخصصان پژوهش حاضر، به سهم خود بتواند نگرش و نگاه محدود نسبت به این نوآوری آموزشی را اصلاح نماید و این امکان را فراهم آورد تا با مدیریت صحیح این چالش ها و نیز اتخاذ راهبردهای مناسب در جهت استفاده بهینه از فرصت ها، از ظرفیت موکها 1 Abdel-Maksoud در برنامه درسی بهره لازم را گرفت و سبب تغییرات مثبت در برنامه درسی آموزش عالی شد و با در نظرگرفتن زوایای مختلف برگزاری این دوره ها، به امکان سنجی اجرای موکها در آموزش عالی ایران کمک نمود.
" (مصاحبه شونده شماره ٦) پ ) روش تدریس با عنایت به بیانات مشارکت کنندگان در این بخش ، تم های فرعی چون تنوع و انعطاف - پذیری در کلاس ، تعاملی و شبکه محور بودن روش تدریس ، مدرس به عنوان رهبر و تسهیل گر دوره ها و ارائه آموزش قابل فهم شناسایی شد که در ادامه بخشی از نظرات آنان آورده شده است .