Abstract:
نظام آموزش وپرورش نوین ایران از کودکستانها، دبستانها، مدارس راهنمایی، دبیرستانها، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
تشکیل شده است مقدمات ایجاد این نظام، از زمان تاسیس دارالفنون در سال ١٢٦٨ هجری قمری و وزارت علوم در ١٢٧٢
هجری قمری فراهم شد و بعد از انقلاب مشروطه به تدریج سازمان و تشکل یافت. تا زمان مشروطیت و حتی چند دهه بعدازآن،
مکتب خانه های سنتی عوامل عمده آموزش وپرورش محسوب میشدند. انقلاب مشروطه، صدور فرمان و تدوین قانون اساسی و
متمم آن در سال های ١٣٢٤ و ١٣٢٥ هجری قمری، زمینه ایجاد نظام آموزش وپرورش را فراهم ساخت و هم زمان با آن، تقاضاهای
اجتماعی برای آموزش وپرورش افراد جامعه نیز فزونی گرفت. اصل هجدهم متمم قانون اساسی مشروطیت، تحصیل و تعلیم علوم
و معارف و صنایع را (مگر آنچه شرعا ممنوع باشد) آزاد اعلام کرد و اصل نوزدهم به تمرکز بودن آموزش وپرورش و مسئولیت
دولت در تاسیس و اداره مدارس اشاره میکرد. در سال ١٣٠٠ شمسی قانون تشکیل شورای عالی فرهنگ به تصویب رسید. به
این شورا که نقش قانون گذار نظام آموزش وپرورش را عهده دار بود، وظایفی در زمینه تدوین آیین نامهها و امور فنی مدارس از
قبیل امتحانات و برنامهها و ارزشیابی تحصیلات محول شد.
The modern education system of Iran consists of kindergartens, primary schools, middle schools, high schools, universities and higher education institutions. The preparations for the establishment of this system were made since the establishment of Dar al-Funun in 1268 AH and the Ministry of Science in 1272 AH and gradually after the constitutional revolution It was organized. Until the time of constitutionalism and even a few decades after that, traditional schools were considered the main factors of education. The constitutional revolution, the issuance of the decree and the drafting of the constitution and its amendments in the years 1324 and 1325 A.H. provided the basis for the establishment of the education system, and at the same time, the social demands for the education of the people in the society also increased. The 18th article of the amendment to the constitutional law declared the study and education of science, education and industry free (unless it is prohibited by Sharia), and the 19th article pointed to the concentration of education and the government's responsibility in establishing and managing schools. In 1300 A.S., the law establishing the Supreme Council of Culture was approved. This council, which was responsible for the role of the legislator of the education system, was assigned tasks in the field of drafting regulations and technical matters of schools such as exams and programs and evaluation of education.
Machine summary:
مروري بر نظام آموزش وپرورش در ايران از سال ١٢٦٨ تا اواخر دهه ١٣٦٠ مجنون داوري ١، ميترا صحرايي 2 ١ دانشجوي رشته امور تربيتي دانشگاه فرهنگيان شهيد مدرس کردستان ، ايران ٢ آموزگار مدرسه ياران امام آموزش و پرورش ناحيه يک سنندج کردستان ، ايران چکيده نظام آموزش وپرورش نوين ايران از کودکستان ها، دبستان ها، مدارس راهنمايي، دبيرستان ها، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي تشکيل شده است مقدمات ايجاد اين نظام ، از زمان تأسيس دارالفنون در سال ١٢٦٨ هجري قمري و وزارت علوم در ١٢٧٢ هجري قمري فراهم شد و بعد از انقلاب مشروطه به تدريج سازمان و تشکل يافت .
آموزش و پرورش ، مشروطه ، دارالفنون ، مدرسه ، شوراي عالي فرهنگ 42 مقدمه نظام آموزش وپرورش نوين ايران از کودکستان ها، دبستان ها، مدارس راهنمايي، دبيرستان ها، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي تشکيل شده است مقدمات ايجاد اين نظام ، از زمان تأسيس دارالفنون در سال ١٢٦٨ هجري قمري و وزارت علوم در ١٢٧٢ هجري قمري فراهم شد و بعدازآنقلاب مشروطه به تدريج سازمان و تشکل يافت .
اين قانون هم چنين تصريح مي کرد که برنامه هاي آموزشي و کتب درسي ابتدايي بايد با توجه به نيازها و ويژگيهاي گوناگون مناطق مختلف کشور تهيه شود و وزارت فرهنگ (آموزش وپرورش ) مسئوليت طبع کتب و اصلاح محتواي آن ها را داشته باشد.