Abstract:
اهمیت رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط چنان نمود پیدا کرده است که گاه، بقا یا زوال کسبوکار به توجه آن در استفاده از فناوریهای روز و شبکههای اجتماعی و تأثیر آن در بازاریابی و فروش آنها بستگی دارد. پژوهش حاضر نیز به دنبال آن است تا از منظر جایگاه کسبوکارهای خانگی به بسط دانش نظری و عملی این حوزه در استفاده از فناوری و به طور اخص، رسانههای اجتماعی بپردازد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر پژوهشی، اسنادی-فراترکیب است. با استفاده از روش فراترکیب، 416 مقاله و پژوهش مرتبط در سالهای 2006 تا 2021 از پایگاههای علمی وب آف ساینس و اسکوپوس فراخوانی شدهاند که پس از غربالگری، 34 مقاله نهایی مبنای استخراج یافتهها قرار گرفت. در روش فراترکیب سه سازه محیطهای اصلی، جهتگیریهای تعاملی لازم و مهمترین ذینفعان به همراه 11 مفهوم شناسایی شد. نتایج بر اساس نظر متخصصان با شاخص کاپای 693/0 مورد تایید قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان نقشه راهی برای سیاستگذاران و سرمایهگذاران علاقمند در این حوزه تلقی گردد.
The significant tool of social media in small-and-medium sized businesses (SMEs) has reached such a dimension that the survival or collapse of a business occasionally depends on the use of modern technologies and social media and their impact on the marketing services and figures of sales. This research is aimed at expanding the scope of theoretical and practical knowledge in the area of Home-based businesses by applying the technology and, in particular, the social media.The research method is considered applied in terms of the purpose in which a meta-synthetic approach based on documents has been used. Further, in this study, 416 articles in the related research areas has been selected from the Web of Science (WOS) and Scopus Scientific Database where, upon the screening process, 34 articles has finally been chosen to extract the findings. By using the meta-synthesis method, the three constructs (components) of the main environments, interactive orientations and key stakeholders accompanied by 11 concepts have been identified. The findings based on the expert's opinions, have been confirmed by the Kappa Indicator of 0.693 and may be used as a roadmap for the keen policymakers and investors in this field.
Machine summary:
653870 مقدمه کسب وکارهاي خانگي ١اغلب به عنوان شکلي از شرکت هاي کوچک و متوسط (SME) نام برده شــده (٢٠١٤ ,Douglas &Clark ) و بيش از نيمي از کســب وکارها را در اقتصــادهاي پيشــرفته تشــکيل ميدهند اما به دليل نامرئي بودن ، توجه محققان را آنگونه که شــايســته اســت جلب نکرده اند (٢٠٢٠ ,Mason &Reuschke ).
, 2007; Burgess & Paguio, 2016; Jain & Courvisanos, 2013; Vorley & ) ٢٠١٤ ,Rodgers) و پژوهش هاي علمي اندکي در ارتباط بين به کارگيري رســانه هاي اجتماعي و عملکرد کسب وکارهاي کوچک و متوسط صورت گرفته است ( ;٢٠١١ ,Douglas &Clark ٢٠٢١ ,.
برخي از واژگان کليدي فارسي انگليسي کسب وکار خانگي home-based business (home business) کار در خانه home work کارآفرين Entrepreneur کسب وکارهاي کوچک و متوسط SMEs رسانه (شبکه ) اجتماعي social media (network) جدول (٢) برخي از منابع جستجو به تفکيک مجلات و انتشارات آن ها را نشان ميدهد.
منابع جستجو انتشارات مجلات /کنفرانس QUALITATIVE MARKET RESEARCH JOURNAL OF ENTERPRISING COMMUNITIES-PEOPLE AND PLACES IN THE GLOBAL ECONOMY Emerald JOURNAL OF RESEARCH IN INTERACTIVE MARKETING JOURNAL OF ENTREPRENEURSHIP IN EMERGING ECONOMIES JOURNAL OF SUSTAINABLE TOURISM JOURNAL OF MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS Routledge JOURNAL OF CONSUMER BEHAVIOUR AGRIBUSINESS Wiley JOURNAL OF STRATEGIC INFORMATION SYSTEMS THIRD INFORMATION SYSTEMS INTERNATIONAL CONFERENCE Elsevier 2015 EURASIAN BUSINESS REVIEW Springer اولين دور جســتجو در پايگاه وب آف ســاينس ١صــورت گرفته اســت .