Abstract:
مقدمهو هدف: هدف این پژوهش پیش بینی رضایت شغلی معلمان ابتدائی شهر کازرون بر اساس سرسختی روان شناختی و انگیزه پیشرفت پرداخته است. روششناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر روش و ماهیت توصیفی-همبستگی بود.. جامعه آماری این پژوهش شامل 430 نفر از معلمان مقطع ابتدائی شهرستان کازرون است که با استفاده از جدول مورگان201 نفر را از روشن مونه گیری تصادقی ساده انتخاب شدند..ابزار این پژوهش سه پرسشنامه انگیزه پیشرفت هلم دیج و اسپنس (1977)، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ)و پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا و همکاران(۱۹۸۲) بود .روایی و پایایی پرسشنامه ها قبلا توسط تحقیقات مختلف تائید شده است. داده های استخراجی با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه وتحلیل قVار گرفت. یافتهها: یافته ها نشان می دهد که بین رضایت شغلی و سرسختی روان شناختی با توجه به ضریب همبستگی427/ 0رابطه معنی داری وجود دارد و بین رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت با توجه به ضریب همبست778/ 0 رابطه ی معنی داری وجود دارد.و هر دو متغیر می توانند به طور معنی داری رضایت شغلی معلمان را پیش بینی کنند.بحثو نتیجهگیری: بر اساس سر سختی روان شناختی و انگیزه پیشرفا می توان رضایت شغلی معلمان را پیش بینی کرد. و انگیزش پیشرفت سهم بیشتری در پیش بینی رضایت شغلی معلمان دارد.
Introduction and purpose: The purpose of this research was to predict the job satisfaction of primary teachers in Kazeron based on psychological hardiness and Achievement Motivation.Research Methodology: The current research was descriptive-correlational in terms of method and nature. The statistical population of this research included 430 elementary school teachers in Kazeron city, 201 of whom were selected using the Karjesi and Morgan tables from Roshan Monegiri Tasadeghi Sadh. The tools of this research were the three motivational questionnaires of Helm-Dige and Spence (1977), the Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ) and the psychological toughness questionnaire of Kobasa et al. (1982). The validity and reliability of the questionnaires have already been confirmed by various researches. Extracted data was analyzed using multiple regression test and SPSS22 software. Findings: The findings show that there is a significant relationship between job satisfaction and psychological toughness according to the correlation coefficient of 0.427 and there is a significant relationship between job satisfaction and motivation to progress according to the correlation coefficient of 0.778. Both variables can significantly predict teachers' job satisfaction.Discussion and conclusion:The job satisfaction of teachers can be predicted based on psychological toughness and motivation. And motivation to progress has a greater contribution in predicting teachers' job satisfaction.
Machine summary:
یافتـه هـا: یافتـه هـا نشـان مـی دهـد کـه بـین رضـایت شـغلی و سرسـختی روان شـناختی بـا توجـه بـه ضـریب همبستگی ٠/٤٢٧رابطه معنی داری وجود دارد و بین رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت با توجه به ضریب همبسـت ٠/٧٧٨ رابطه ی معنی داری وجود دارد و هر دو متغیر می توانند به طور معنی داری رضایت شغلی معلمان را پیش بینی کنند.
با توجه به مطالب گفته شده مسئله اصلی این تحقیق پیش بینی رضایت شغلی معلمان ابتدائی شهر کازرون بر اساس سرسختی روان شناختی و انگیزه پیشرفت آنان است .
1 Krejcie & Morgan یافته ها بین رضایت شغلی معلمان ابتدائی شهر کازرون با سرسختی روان شناختی و انگیزه پیشرفت رابطه معنی داری وجود دارد.
با توجه به سطح معنی داری ٠/٠١ >P آماری مدل رگرسیون را نشان می دهد که درصد سرسختی روان شناختی پیش بینی کننده خوبی برای متغیر رضایت شغلی معلمان می باشد و بیان گر این است که مدل رگرسیونی معنا دار است و با توجه به مقدار F فرض خطی بودن برقرار است .
فرهنگی و همکاران (١٣٩٣) دریافتند رضـایت شـغلی معلمان را می توان از سرسختی روان شناختی شان پیش بینی کرد به طور کلـی بـر اسـاس دیـدگاه شولر و پروچاسکا (٢٠١١) افرادی که دارای انگیزه پیشرفت هستند دارای ویژگیهایی چـون تـلاش ، جبرانی رقابت جویی اعتماد به نفس در موفقیت برتری اشـتیاق بـه ،یـادگیری کـار مـنظم و مـداوم شجاعت انعطاف پذیری متمرکز بودن ، تعیین هدف مقاومت ذاتی پایداری و پذیرش وظایف میباشـند که این ویژگیها میتواند موجب درگیری بیشتر فرد با وظایف خود و رضایت و لذت بیشـتر در محـیط کاری شود..