Abstract:
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی و ارائه مدل توانمندسازی مدیران دوره متوسطه شهر اصفهان بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی کمی) و نوع پژوهش کاربردی بود. در بخش کیفی، با مطالعه ادبیات موضوع، مولفه های توانمندسازی مدیران شناسایی و برای بومی سازی آنها در شهر اصفهان ازتکنیک دلفی استفاده گردید. دراین بخش مشارکت کنندگان در پژوهش، خبرگان (آگاهی دهندگان کلیدی استادان دانشگاهی، کارشناسان ستادی ومدیران ستادی) حوزه ۱۰نفربودند. ابتدا با رویکرد اکتشافی تطبیقی و مطالعه ادبیات موجود، از بین مولفههای متعدد و متنوع توانمندسازی مدیران، مولفههای مرتبط استخراج شد، در گام اول با بهرهگیری از مبانی نظری و بر اساس دیدگاه خبرگان مولفهها شناسایی شده طبقه بندی شدند روش شناسی پژوهش: در این پژوهش نیز شامل مصاحبه و پرسشنامه بودند که اعتبار آن از دیدگاه متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ (80/0=a) مطلوب ارزیابی شدند. یافتهها نشان دادند شاخصها و مولفههای توانمندسازی مدیران در 5 بعد شامل (دانش و آگاهی با میانگین 18/4، بعد نگرشی با میانگین91/2، فردی83/2، سازمانی66/2 و مهارتی43/2) 10 مولفه و 61 شاخص قابل طبقهبندی هستند یافتهها: تحلیل نتایج آزمون t نشان داد تفاوت میانگین الگو ارائه شده در همه ی بخشها با میانگین مورد انتظار در سطح خطای 1 درصد معنادار است (01/0<P). بحث و نتیجهگیری: الگوی ارائه شده با اطمینان 99 درصد از نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفته و از برازش مناسبی برخوردار است.
The purpose of this study is to design and explain the empowerment model of secondary school teachers of Isfahan City. A combination of the qualitative method and Delphi technique was used to extract and identify the components of manager empowerment and quantitative statistics was used to test the model. The statistical population consisted of all managers of different levels, including all managers of the research, human resource planning and training, and secondary education as well as the high school principals of Isfahan (908 managers) in 2019. Sample size was determined 270 managers using proportional stratified method from among both staff and line managers. Research tools included interviews and questionnaires that were validated by experts and through Cronbach's alpha test (a=0.80). Results showed that manager empowerment indicators and components can be classified into 5 dimensions (knowledge and awareness with an average of 4.18, attitude with an average of 2.91, individual dimension with an average of 2.83, organizational dimension with an average of 2.66, and skill dimension with an average of 2.43), 10 components, and 61 indicators. The analysis of the t-test results indicated a significant difference between the mean of the model presented in all sectors and the expected mean at the 1% error level (P