Abstract:
اندرو ریپین در مقاله «یعقوب» (Jacob) در دائرةالمعارف قرآن لیدن نتوانسته است شخصیت حضرت یعقوبg را به خوبی تبیین کند، حتی گزارش دقیقی از نقش یعقوب در داستان یوسف صدیق ارائه نکرده است و در وجه تسمیه او به یعقوب تحت تأثیر عهد عتیق است. این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی و مطالعه تطبیقی میان آموزههای قرآن و متن عهد عتیق، مضامین مقاله یعقوب را به نقد گرفته است. اهمیت و ضرورت نقد این مسئله ازآنروست که نویسندگان دائرةالمعارف تحت تأثیر آرای کتاب مقدس هستند. از اینرو برخلاف مشهور که چهره حضرت یعقوبg بهعنوان فردی درمانده و همواره غمگین و گریان به تصویر کشیده میشود، قرآن کریم، یعقوب نبی را توانمند و بصیر و صالح و عابد و آگاه به تأویلالاحادیث معرفی میکند. از یافتههای مهم این پژوهش آن است که در بیان قرآن، برخلاف عهد عتیق، اسرائیل لقب یعقوب نیست و این دو متمایز از یکدیگرند. همانطور که خاندان آن دو: «آلیعقوب» و «بنیاسرائیل» در قرآن متمایز از یکدیگر یاد شدهاند. اسرائیل در بیان قرآن، یکی از همراهان حضرت نوحg در کشتی است که پس از نجات دچار انحرافاتی ازجمله تحریم برخی خوراکیها بر خود میشود، و این مسئله در دودمان او ـ بنی اسرائیل ـ گسترش فراوانی مییابد.
Andrew Rippin in the article “Jacob” in the Leiden Encyclopedia of the Quran could not explain the character of Hazrat Ya’qub (A.S) well, he has not even provided a detailed account of Ya’qub’s role in Hazrat Yusuf’s story, and he was influenced by Old Testament in giving the name as Ya’qub. This article has criticized the themes of Ya’qub’s article with a descriptive-analytical method and a comparative study between the teachings of the Quran and the text of the Old Testament. The importance and necessity of criticizing this issue is because the authors of the encyclopedia are influenced by the views of the Bible. Therefore, contrary to the popular opinion that the face of Prophet Ya’qub (A.S.) is depicted as a helpless person who is always sad and crying, the Holy Quran introduces Prophet Ya’qub as powerful, insightful, righteous, devout and knowledgeable in the interpretation of hadiths. One of the important findings of this research is that in the Quran, unlike in the Old Testament, Israel is not Jacob’s title, and these two are distinct from each other. Just as their two families: “Ale Ya’qub” and “Bani Israel” are mentioned in the Quran as distinct from each other. According to the Quran, Israel is one of the companions of Noah (A.S) in the ark, who, after being saved, suffered deviations, including banning certain foods, and this problem spread widely in his lineage - the Israelites
Machine summary:
تغییر نام یعقوب به اسرائیل در کتاب مقدس احتمالاً به استفاده از آن در قرآن هم انعکاس یافته است: (کلُ الطَّعَامِ کانَ حِلاًّ لِّبَنىِ إِسْرَءِیلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَءِیلُ عَلىَ نَفْسِهِ( (آلعمران/93) که این بخش احتمالاً به گزارش سفر پیدایش (32:33) و سورهی مریم آیه 58 (وَ مِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَ مِن ذُرِّیةِ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْرَ ءِیلَ( اشاره دارد.
در حالی که نام حضرت یعقوب( در قرآن کریم 16 مرتبه در 10 سوره و 16 آیه آمده است (بقره/ 132، 133، 136 و 140؛ آلعمران/ 84، نساء/ 163، انعام/ 84، هود/ 71، یوسف/ 6، 38 و 68، مریم/ 6 و 49، انبیاء/ 72، عنکبوت/ 27، ص/ 45) و محدود به سوره یوسف - آنگونه که ریپین پنداشته (Rippin, "Jacob", Encyclopedia of the Quran, 2003, p:5)- نیست؛ زیرا افزون بر سوره یوسف، در 13 آیه دیگر به برخی از صحنههای مهم زندگی و شخصیت او پرداخته شده است که در ادامه خواهد آمد.
4. یعقوب فرزند اسحاق است، نه برادر او ریپین رابطه پدر و فرزندی اسحاق و یعقوب را امری واضح برای «مسلمانان اخیر و بعد از دوران اولیه» میداند که «در مورد این موضوع دچار سردرگمی نبودند و تشخیص دادند که رابطه بین این دو به اندازه رابطه آنها در کتاب مقدس دقیق است» (Rippin, "Jacob", Encyclopedia of the Quran, 2003, p:5)؛ اما در بیان قرآن مسئله از آغاز روشن بوده است؛ حضرت ابراهیم( تنها دو فرزند به نام اسماعیل و اسحاق داشته است: (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی وَهَبَ لی عَلَى الْکبَرِ إِسْماعیلَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبِّی لَسَمیعُ الدُّعاء( (ابراهیم/39).