Abstract:
اندیشه نظامی به دلیل اینکه امری انسانی است میتوان گفت به فـرد بـینش میدهد که در سایه آن بتواند ضمن شناخت و تجزیهوتحلیل وضعیت دفاعی و رزمی جامعه، نـیروها، امـکانات و مـقتضیات زمانی، جایگاه و نقش خود را مشخص نماید، دانستن اندیشههای دفاعی و نظامی نهتنها برای نیروهای نظامی و دفاعی جامعه بلکه برای هر فردی که دفاع و رزم بهنوعی با زندگی او ارتباط دارد، امری ضروری و حیاتی محسوب میشود. این پژوهش با هدف بررسی مطالعات انجامشده در جهت شناسایی ابعاد دانش اندیشه نظامی انجام شد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با دانش اندیشه نظامی است که طی سالهای 2000 تا 2020 به تعداد 35 منبع بود که بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس 27 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که درنهایت 19 منبع بهعنوان منابع کاملاً مرتبط، به روش تحلیل مضمون موردبررسی قرار گرفت. مفاهیم استخراجشده در قالب پرسشنامه به جامعه نمونه که تعداد 12 نفر از اساتید دانشگاه عالی دفاع ملی و مسلط به دانش اندیشه نظامی بودند، ارائه شد و برمبنای فرمول لاوشه cvr و cvi گویهها محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت که درنهایت 9 بعد اصلی دانش اندیشه نظامی احصاء شد که عبارتاند از: تاریخ وقایع نظامی، فلسفه نظامی، فقه نظامی، نظریههای نظامی، ایدئولوژی نظامی، سیر تحولات سیاسی، اندیشه نظامی مکاتب، اندیشه نظامی ادیان، اندیشه نظامی اشخاص.
Military thought can be said to give insight to a person based on the fact that it is a human thing, in the shadow of which he can identify and analyze the defense and combat situation of the society, the forces, possibilities and time requirements, determine his position and role, knowing the defense and military thoughts not only It is considered necessary and vital for the military and defense forces of the society, but also for every person whose defense and combat are somehow related to his life. This research was conducted with the aim of examining the studies conducted in order to identify the dimensions of military thought knowledge. The present research method was qualitative and meta-composite. The research community includes all sources related to the knowledge of military thought, which were 35 sources during the years 2000 to 2020, which were selected based on the abstract. Then 27 sources were selected based on the content, and finally 19 sources were examined as completely related sources by thematic analysis method. The concepts extracted in the form of a questionnaire were presented to the sample population, which consisted of 12 professors of the Supreme National Defense University and were proficient in the knowledge of military thought, and the items were calculated and confirmed based on the Laoshe formula, cvr and cvi, and finally 9 main dimensions of knowledge Military thought was counted, which include: history of military events, military philosophy, military jurisprudence, military theories, military ideology, course of political developments, military thought of schools, military thought of religions, military thought of individuals.
Machine summary:
بر همين اساس هر ملتي براي اينکه بتواند استقلال خود را حفظ کند لازم است برمبنـاي تفکـرات ، عقايد و انديشه هاي خود نظام سازي نموده و ساختارهاي دفاعي خود را شکل دهد و اگر بـه طـور عميق نتواند مباني فلسفي براي پديده هاي دفاعي خـود تبيـين کنـد مجبوراسـت بـر اسـاس مبـاني فلسفي ديگران حرکت نمايد و به بيان ديگر جامعه اي که براي خود، فلسفه قدرت خاصي قائل است لاجرم داراي انديشه دفاعي و به تبع آن فلسفه دفاعي مختص خود نيز دارد و ازآنجـاييکـه راهبـرد دفاع ملي مبتني بر دانش و هنر به کارگيري قدرت دفاعي يـک ملـت بـراي تـأمين اهـداف سياسـي محسوب ميشود بنابراين براي دستيابي به اين دانش ، شناخت انديشه هاي نظامي ديگران و تربيـت انديشمندان حوزه دفاعي به گونه اي که اين دانش ، دربرگيرنده بخشي از فلسفه يا ايـدئولوژي دفـاع ملي و يا حاصل چند نظريه دفاعي باشد، مطرح خواهد بـود و در صـورت توسـعه دانـش انديشـه نظامي، ارتباط معناداري بين راهبردهاي دفاعي يک جامعه با مباني فلسـفي و انديشـه اي حـاکم بـر جامعه و همچنين شناخت مباني انديشـه نظـامي کشـورهاي هـدف ، برقـرار خواهـد شـد.
لـذا بـا توجـه بـه مـوارد مطرح شده و با توجه به اهميت ابعاد دانش انديشه نظامي بـه عنـوان يکـي از دانـش هـاي موردنيـاز نيروهاي مسلح ، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به اين سؤال کليدي است که "ابعـاد دانـش انديشـه نظامي بر اساس مطالعات پيشين چگونه است ؟" مباني نظري - پيشينه تحقيق : دانشجويان دوره دوم پژوهش محور دانشگاه عالي دفاع ملي (١٣٨٦) طي مطالعات گروهي خود با عنوان "اصول ، مباني، مفاهيم و روش شناسي انديشه نظامي" به ايـن نتيجـه رسـيده انـد کـه : مبـاني انديشه نظامي از يک زيربناي فکري لازم که ريشه در تاريخ دارد، شـکل مـيگيـرد.