Abstract:
پس از مرگ بهاءالله، موسس بهائیت، پسرش عبا سافندی بنا به وصیت پدرش به رهبری رسید. طبق وصی تنامه قرار بود پس از او برادر ناتنی اش محمدعلی جانشین او شود، اما بهائیان به علت خصومت بین دو برادر منشعب شدند.
یک گروه به غرب روی آورد و خود را به تدریج کاملا از اسلام جدا کرد؛ درحال یکه گروه سنتی تلاش داشت
جدایی خود را در محدوده تعالیم و باور اولیۀ بهائی حفظ کند. در این مقاله ب هطور مشخص به جناح سنت یتر، مستقر در عکا، که امروزه نماینده نوعی گرایش آیینی است، می پردازیم.
بسیاری از اعضای خانواده بهاء و بسیاری از نزدی کترین یاران او از محمدعلی حمایت کردند. عبدالبهاء
ظاهرا از حمایت بهائیان ک ماهمیت در عکا و اکثریت بهائیان خارج از عکا برخوردار بود، ولی در مدت کوتاهی
موفق شد به رهبر جریان اصلی بهائی، تبدیل شود. عبدالبهاء رهبر بهائیان، در آخرین سال های حکومت تر کها در فلسطین، آشکارا با انگلیسی ها در تماس نزدیک بود. پس از جنگ، بسیاری از بهائیان عکا، بابت خدماتشان به بریتانیا، از دولت قیمومت بریتانیا، به عنوان جایزه و پاداش، در مجاورت عکا زمین دریافت
کردند. در آن دوره، بهائیان عکا گرچه یک فرقه محسوب م یشدند، اما گروهی کاملا مسلمان
باقی ماندند. خود عبدالبهاء قبل از خروج از عکا، در سال های آخر حکومت عثمانی، اتاقی
اختصاصی در مسجد جامع عکا داشت و در مواقعی، پیشنمازی در مسجد را به عهده داشت.
آخرین نوادۀ بازمانده از نسل بهاء نیز امروزه همچنان یکی از مراجع هکنندگان جدی به مسجد
است. عبدالبهاء در سال ۱۹۲۱ درگذشت و پسر کوچک دختر بزرگ خود، شوقی افندی را ب هعنوان
جانشین خود تعیین کرد. گروه اصلی بهائیان ایرانی عکا، حتی آ نهایی که از عبدالبهاء جدا
نشدند، جانشینی شوق یافندی را، به عنوان رهبری بهائیت، تایید نکردند. همچنین پسران
دیگر بهاء، در زمان مرگ عبدالبهاء هنوز زنده بودند. مه مترین آ نها محمدعلی بود که بنا به
وصیت بهاء باید جانشین عبدالبهاء م یشد.
برخی از خانواده های بهائی عکا با به قدرت رسیدن شوقی افندی، جریان اصلی بهائی را
در مخالفت با او ترک کردند. دیگران، ازجمله نزدیکان و اعضای خانواده خود شوقی، مانند
مادر و دو برادرش، به دلیل عدم تمایلشا ن به پیروی از دستورات خودسرانه و متکبرانه
شوقی، طرد و تکفیر شدند. مطرودین و ناقضین اولیه به تدریج تقریبا همه بهائیان ایرانی ساکن
عکا و درواقع فلسطین را شامل شدند! اکنون جمعیت شهر عکا ۳۵۰۰۰ نفر است که یهودیان
حدود سه چهارم آن را تشکیل م یدهند و بقیه عرب هستند. در میان اعراب، حدود ۸۰ درصد
مسلمان و بقیه مسیحی اند. بهائیان عکا گروه بسیار کوچکی هستند و در زندگی پرتلاطم
سیاسی جامعه دخالتی ندارند. آنان برخلاف آنچه از گروهی وابسته به بنیا نگذار آیین و
نزدی کترین پیروان او انتظار م یرود، درظاهر، هیچ نشان های از دی نداری خاص بهائی نشان
نمی دهند. معاشرت اندکی میان خانواده های بهائی عکا وجود دارد. رهبران مرکز حیفا، به
مصلحت م یدانند که وجود بهائیان مخالف در عکا را نادیده بگیرند. توافقی بین اداره امور دینی
اسرائیل با مرکز حیفا حاصل شده که بر اساس آن بهائیان از آزادی مذهبی در اسرائیل برخوردارند،
اما از تبلیغ در این کشور، چه در میان یهودیان و چه در میان اعراب، خودداری خواهند کرد.
بعد وفاه بهاءالله، موسس البهايیه، وصل نجل عباس افندی حسب وصیه والده لزعامه الطايفه.
وتقرر حسب الوصیه نفسها ان یخلفه فی الزعامه اخوه غیر الشقیق محمد علی. فی تلک الحاله،
حصل انشقاق بین البهايیین بسبب التناحر بین الاخوین. فاتجهت مجموعه منهم غربا وقطعت
تماما کل صله لها بمحیطها الاسلامی شیيا فشیيا؛ بینما حاولت المجموعه الاخری التقلیدیه
الابقاء علی وجودها فی حدود التعالیم والعقیده البهايیه الاولیه. فی هذه المقاله نتناول بصوره
محدده الجناح الا کثر تقلیدیا،والمرابط فی عکا، والذی یمثل الیوم شکلا من اشکال العقايدیه.
الکثیر من اعضاء اسره بهاء، ومن اقرب انصاره وقفوا الی جانب محمدعلی. بینما کان عبدالبهاء
یتمتع کما یبدو بدعم اقل من البهايیین فی عکا ویحظی بدعم من اکثرالبهايیین فی خارج عکا،
لکنه نجح خلال فتره قصیره بان یصبح زعیما للتیار الاصلی للبهايیین. قام عبدالبهاء زعیم
البهايیین، فی السنوات الاخیره لحکم العثمانیین فی فلسطین، بتوثیق علاقته بالانجلیزهناک.
وبعد انتهاء الحرب )العالمیه الثانیه(، حصل الکثیر من بهايیی عکا من الحکومه البریطانیه
التی فرضت قیمومتها علی فلسطین، حصلوا علی اراض فی محیط مدینه عکا باعتبارها جوايز
ومکافيات علی خدماتهم التی قدموها الی بریطانیا. وفی تلک الفتره، حافظ بهايیو عکا علی
انفسهم کمجموعه مسلمه تماما رغم انهم اعتبروا طايفه. وکان عبدالبهاء وقبل خروجه من عکا، فی
السنوات الاخیره للحکم العثمانی، کان لدیه غرفه خاصه فی المسجد الجامع فی عکا، وکان یتولی
احیانا امامه الصلاه فی المسجد. ولازال اخرالاحفاد من نسل بهاء احد رواد هذا المسجد الجدیین
الی یومنا الحاضر. توفی عبدالبهاء عام 1921 و فام بتعیین حفیده الاصغر من ابنته الکبری، شوقی
افندی خلیفه له. لکن المجموعه الاصلیه للبهايیین الایرانیین فی عکا، حتی اوليک الذین لم
ینفصلوا عن عبدالبهاء، لم یقبلوا بخلافه شوقی افندی باعتباره زعیما للبهايیه. کذلک لم یقبله
ساير اولاد بهاء الاخرین الذین کانوا احیاء قبل موت عبدالبهاء. وکان اهمهم محمدعلی الذی
کان مقررا ان یخلف عبدالبهاء حسب وصیه بهاء. وقدغادربعض عوايل البهايیین عکا بعد وصول
شوقی افندی الی الزعامه، کما غادر عکا التیار الاصلی للبهايیه المخالف لشوقی افندی، ومن
بین من غادرها ایضا من المقربین من شوقی واعضاءعايلته ، وبینهم امه وشقیقاه، وذلک لانهم
ما کانوا یرغبون باتباع اوامرشوقی المتعنت والمکابروالذین تم طردهم تکفیرهم من قبله. وکان
المطرودون والناقضون الاوايل والذین التحقوا بهم فیما بعد تدریجیا کلهم تقریبا من البهايیین
الایرانیین الساکنین فی عکا، وشمل ذلک المقیمین فی فلسطین! ویبلغ عدد سکان مدینه عکا
حالیا 35000 فرد یشکل الیهود نحو ثلاثه ارباعهم والبقیه من العرب. ویبلغ عدد المسلمین بین
العرب نحو ثمانین بالميه والبقیه مسیحیون. والبهايیون فی عکا یشکلون فيه صغیره جدا لیس
لهم شان یذکر فی الحیاه السیاسیه الشايکه لسکان المدینه . وهولاء خلافا لما یتوقعه الناس
من جماعه تابعه لموسس الطايفه البهايیه ومن اقرب المقربین من اتباعها فی الظاهر، لایحملون
ایه علامات تدلل علی التزامهم بالبهايیه. توجد علاقات بسیطه بین العوايل البهايیه فی مدینه
عکا. ویری زعماء مرکز حیفا، انه من المصلحه تجاهل وجود البهايیین المخالفین لهم فی عکا.
یشار الی ان هنالک توافقا حصل بین اداره الشيون الدینیه فی اسرايیل وبین مرکز حیفا یتمتع علی
اساسه البهايیون بحریه ممارسه طقوسهم فی اسرايیل، لکنه علیهم الامتناع عن الدعایه للبهايیه
هناک، سواء بین الیهود او حتی بین العرب.
After the death of Baha’u’llah, the founder of Baha’i, his son Abbas Effendi became the
leader according to his father's will. According to the will, his half-brother Muhammad
Ali was supposed to succeed him. However, the Baha’is split due to enmity between the
two brothers. One group turned to the West and gradually separated itself completely
from Islam; while the traditional group was trying to maintain its separation within the
boundaries of basic Baha'i teachings and beliefs. In this article, we specifically focus on
the more traditional faction, based in Acre, which today represents a kind of religious
trend. Many members of the Baha’i family, and many of his closest associates, supported
Muhammad Ali.
Abdu'l-Baha apparently had the support of minor Baha'is in Acre and the majority of
Baha'is outside Acre, but within a short time he succeeded in becoming the leader of
the mainstream Baha’i movement. Abdu'l-Baha, the leader of the Baha'is, was clearly in
close contact with the British during the last years of Turkish rule in Palestine.
The of table the contents:
Introduction
1- Appointment of Subh-i-Azal and fraternal hostility
2- The Struggle and Separation of the Baha' Sons :Historical Background
3- The Social Structure of the Baha'i Community of Acre
4- The Relationship of the Baha'is of Acre to the Haifa Center, the State of Israel and
Islam
5- Discussion