Abstract:
در نظام آموزشی هر کشور اهمیت معلمان انکار ناپذیر است. بنابراین رشد مهارت های حرفه ای آنان از وظایفی است که همه نظام های آموزشی باید خود را ملزم به اجرای آن سازند. هدف اصلی رشد حرفه ای معلمان بالا بردن کیفیت یادگیری دانش آموزان است. رشد حرفه ای معلمان شامل فعالیت هایی می شود که معلمان در داخل و خارج از مدرسه انجام می دهند و دامنه ای از فرآیندهای رسمی و غیررسمی را تشکیل می دهند و این فرآیندها برای یهبود بخشیدن به مهارت ها، دانش ها و رسیدن به تدریس مطلوب می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اهداف آموزش و پرورش در پرورش شایستگیهای حرفهای معلمان است. این پژوهش به روش تجزیه و تحلیل کتابخانهای- مروری بوده و جمعآوری اطلاعات با مراجعه به پایگاههای اینترنتی، مقالات، کتب، اسناد معتبر علمی و منابع الکترونیکی در این زمینه انجام شده است که ضمن بررسی اهداف آموزش و پروش ایران، اهداف تربیتی معلم و متعلم و مفهوم شایستگی حرفهای معلمان و حیطههای مربوط به آن ذکر شده است چرا که معلم عامل اصلی در اجرای تحولات و نوآوری های تربیتی است و کیفیت تدریس او مهم ترین عامل در افزایش پیشرفت و موفقیت دانش آموزان می باشد. بر این اساس رشد و توسعه حرفه ای معلمان از ضروریات اهداف آموزش و پرورش می باشد.
Machine summary:
این پژوهش به روش تجزیه و تحلیل کتابخانهای- مروری بوده و جمعآوری اطلاعات با مراجعه به پایگاههای اینترنتی، مقالات، کتب، اسناد معتبر علمی و منابع الکترونیکی در این زمینه انجام شده است که ضمن بررسی اهداف آموزش و پروش ایران، اهداف تربیتی معلم و متعلم و مفهوم شایستگی حرفهای معلمان و حیطههای مربوط به آن ذکر شده است چرا که معلم عامل اصلی در اجرای تحولات و نوآوری های تربیتی است و کیفیت تدریس او مهم ترین عامل در افزایش پیشرفت و موفقیت دانش آموزان می باشد.
به طوری که اولین همایش استاندارد و استانداردسازی در آموزش و پرورش در سال ۲۰۰۳ برگزار شده و تحقیقات محدودی هم نیز انجام گرفته، همچنین به گزارش معاونت تدوین و ترویج استاندارد ایران، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ نشست مشترکی به منظور ترویج فرهنگ استاندارد در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شده است، با این حال متأسفانه تاکنون استانداردهای مدون شدهای و الگوی استاندارد خاصی برای کیفیت بخشی به زیر نظامهای آموزشی (آموزش پیش دبستانی، دوره ابتدایی، متوسطه، فنی و حرفهای و تربیت معلم) با توجه به فرهنگ و خصوصیات ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران در دسترس نیست.
به همین جهت، شون برای تربیت حرفهای معلمان، نوعی عمل فکورانه یا تأمل در عمل را توصیه میکند که باید در دورههای تربیت معلم به معلمان آموزش داده شود (احمدی، 1391)؛ این همان چیزی است که میتوان با عنوان «معلم اندیشمند» از آن یاد کرد.