Abstract:
در این پژوهش به بررسی فرایند برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات پرداخته شد. روش پژوهش از نوع کاربردی، با رویکرد اکتشافی - تبیینی و شیوه انجام کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و کارشناسان حوزه برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات، است که به روش گلوله برفی هدفمند تعداد 12 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا مبتنی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، بر اساس نظریه داده بنیاد استفاده شد. نتایج نشان داد، شایستگیهای فردی از طریق ویژگیهای فردی و تخصص (مهارت) و قابلیتهای بازاریابی از طریق عناصر محصول، قیمت، کانالهای توزیع، ترویج، کارکنان و فرایندها موجب شکلگیری اصالت برند در صنایع فناوری اطلاعات، میگردد؛ اصالت برند نیز موجب جایگاهیابی برند میشود. همچنین، زیرساختها از قبیل زیرساختهای فنی، حقوقی، فرهنگی و سیاسی بهعنوان شرایط زمینه و تجزیهوتحلیل بازار هدف (مطالعه رقبا و مشتریان) بهعنوان عوامل مداخلهگر بر جایگاهیابی برند تأثیر گذاشته و درنهایت موجب برندسازی شخصی در صنایع فناوری اطلاعات میگردد؛ بنابراین میتوان گفت، برندسازی شخصی گستردهتر از برندسازی شرکتی است که تحت تأثیر عوامل و شرایط پیچیدهای بوده و صرفاً یک فرآیند بازاریابی حرفهای محسوب نمیشود
In this research, the process of personal branding in the information technology industry was investigated. The research method is applied, with an exploratory-explanatory and qualitative approach. The statistical population includes experts and personal branding experts in the information technology industry that 12 people were selected as a research sample by targeted snowball method. To analyze the data, content analysis based on open coding, axial coding and selective coding based on grounded theory was used. The results showed that individual competencies through individual characteristics and expertise (skills) and marketing capabilities through product, price, distribution channels, promotion, staff and processes lead to the formation of brand originality in the IT industry; Brand Authenticity also leads to brand positioning. Also, infrastructures such as technical, legal, cultural and political infrastructures as background conditions and target market analysis (study of competitors and customers) as interfering factors affect brand positioning and ultimately lead to personal branding in the IT industry. Thus, personal branding is broader than corporate branding, which is influenced by complex factors and conditions and is not merely a professional marketing process.
Machine summary:
همچنـين ، زيرسـاخت هـا از قبيـل زيرســاخت هــاي فنــي، حقــوقي، فرهنگــي و سياســي بــه عنــوان شــرايط زمينــه و تجزيـه وتحليـل بـازار هـدف (مطالعـه رقبـا و مشـتريان ) بـه عنـوان عوامـل مداخلـه گـر بـر جايگــاه يــابي برنــد تــأثير گذاشــته و درنهايــت موجــب برندســازي شخصــي در صــنايع فناوري اطلاعات مـيگـردد؛ بنـابراين مـيتـوان گفـت ، برندسـازي شخصـي گسـترده تـر از برندسازي شرکتي است کـه تحـت تـأثير عوامـل و شـرايط پيچيـده اي بـوده و صـرفًا يـک فرآيند بازاريابي حرفه اي محسوب نميشود.
حـال آنچـه مطـرح اسـت ايـن است که سازمان ها براي تحقـق ايـن امـر چگونـه بايـد عمـل کننـد؟ پاسـخ بـه اين سؤال نياز به پژوهش هـاي بسـياري دارد و عوامـل مختلفـي نيـز مـي تواننـد اثرگــذار باشــند، امــا آنچــه مشــخص اســت ايــن اســت کــه ايجــاد يــک برنــد شخصي مي تواند همان گونـه کـه برنـد در سـاير مـوارد ماننـد جـذب مشـتريان به کالا و خدمات نقش مهمي دارد، مـؤثر باشـد.
بـا توجـه بـه مطالعـاتي کـه در خصــوص برندســازي شخصــي صــورت پذيرفتــه اســت مشــخص گرديــده کــه برندسـازي شخصـي مـي توانـد نقـش تعيـين کننـده اي را بـراي تحقـق اهـداف شـرکت هـا ايفـا نمايـد.
عليــرغم انجــام مطالعــات بســيار در زمينــه برندســازي، بــااين حــال هنــوز مفهــوم روشــن و آشــکاري بــراي موضــوع برندسازي شخصـي بـه ويـژه در صـنايع فنـاوري اطلاعـت توسـعه نيافتـه اسـت ؛ بنابراين ، يکـي از دلايلـي کـه در پـژوهش حاضـر بـه ارائـه برندسـازي شخصـي در صــنايع فنــاوري اطلاعــات پرداختــه شــده ، ايــن اســت کــه بــر اســاس پژوهش هاي قبلي ايـن خـلأ در پـژوهش هـاي برندسـازي قابـل مشـاهده اسـت ؛ بنـابراين ، مسـئله اصـلي پـژوهش حاضــر ارائـه الگـوي برندسـازي شخصــي در صـنايع فنـاوري اطلاعـات محـور اسـت .