Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی به روش کرتن بر بیطرفی حسابرس میباشد. نمونه آماری پژوهش شامل 517 نفر حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران واقع در محدوده جغرافیای تهران در سال 1399 میباشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از روش توصیفی- پیمایشی و ابزار پرسش نامه استاندارد در این پژوهش استفاده شده است. همچنین، فرضیههای تحقیق از طریق مدل سازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار لیزرل، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که راهبرد یادگیری شناختی پذیرنده با بیطرفی حسابرس رابطه منفی و معنی دار دارد و راهبرد یادگیری شناختی پژوهنده با بیطرفی حسابرس رابطه مثبت و معنی دار دارد. از این رو، راهبردهای یادگیری شناختی حسابرسان بر بیطرفی آنان تاثیرگذار میباشد. لذا، راهبردهای یادگیری شناختی پژوهنده و پذیرنده به ترتیب بیشترین تاثیر را بر بیطرفی حسابرس دارند. نتایج یافتهها میتواند به موسسات حسابرسی کشور کمک کند در استخدام حسابرسان جدید، نوع راهبرد یادگیری شناختی حسابرسان را در نظر گرفته، تا از این طریق با بهبود قضاوت حرفهای آنان، کیفیت حسابرسی را افزایش دهند. بنابراین، نتایج این پژوهش میتواند مفاهیم نظریه راهبردهای یادگیری شناختی کرتن را وارد متون تحقیقات رفتاری در حسابرسی نماید.
The purpose of this study is to investigate the effect of Kirton's cognitive learning strategies on auditor neutrality. The statistical sample of the study includes 517 auditors working in auditing firms and auditing firms that are members of the Iranian Society of Certified Public Accountants. The descriptive survey method and the standard questionnaire instrument have been used in this research. The research hypotheses were also tested by modeling structural equations using LISREL software. The results show that the adaptor's cognitive learning strategy has a negative and significant relationship with the auditor's neutrality and the innovator's cognitive learning strategy has a positive and significant relationship with the auditor's neutrality. Therefore, auditors' cognitive learning strategies affect their neutrality. Therefore, the innovator and adaptor cognitive learning strategies have the greatest impact on the auditor's neutrality, respectively. The results can help the country's auditing firms in recruiting new auditors, the type of auditors' cognitive learning strategy to improve the quality of auditing by improving their professional judgment. Therefore, the results of this study can introduce the concepts of Kirton's theory of cognitive learning strategies into behavioral research texts in auditing.