Abstract:
مقالة حاضر، با هدف بررسی تاثیر الگوی مصرف رسانه های جمعی) شامل میزان، محتوا و هدفمندی (بر
سبک زندگی سالم انجام شده و از لحاظ روش شناختی، اندازهگیری کمی الگوی استفاده از رسانه، در سه بعد مختلف، نوآورانه است. برای تبیین نظری مسئله، از نظریههای م ککوایل، لاسول، مکتب فرانکفورت و نظریة کاشت استفاده شده است. این مطالعه، با روش پیمایش و نمونة 356 نفری از دان شآموزان دبیرستانهای دولتی ناحیه 3 شهر تبریز، انجام شد و دادهها، با استفاده از پرسشنامة ترکیبی محقق ساخته/ استاندارد،جمع آوری و با استفاده از نر م افزارSPSS تحلیل شده است. نتایج تحقیق، میانگین نمرة سبک زندگی سالم دانش آموزان را در مقیاس 1 تا 6 درجه ای، عدد 4/23 را نشان می دهد. همچنین شاخص کل سبک زندگی سالم، با میزان استفاده از رسانه های جمعی رابطة معنادار معکوس دارد، اما با هدفمندی استفاده از رسانه و اولویت محتوای علمی/ مستند رابطة معنادار و مستقیم را نشان می دهد. دان شآموزان دختر، دانش آموزان سنین پایین تر، و دان شآموزان متعلق به پایگاه اقتصادی اجتماعی پایین تر، سبک زندگی سال متری را گزارش کرد هاند. هدفمندی استفاده از رسانه و اولویت محتوای ورزشی، تاثیر مثبت و معنادار و سن تاثیر منفی و معنادار بر متغیر وابسته )سبک زندگی سالم( داشته و زنان در مقایسه با مردان، سبک زندگی سالم تری را دارند. این چهار متغیر توانسته اند 20 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند.
This article aims to investigate the effect of mass media consumption pattern (including time used, content utilized and purposiveness of utilization) on healthy lifestyle and the quantitative measurement of media usage pattern in three different and innovative dimensions. For theoretical explanation of this problem, the theories of McQuail, Lasswell, Frankfurt School, and Gerbner (Cultivation theory) have been used. This study was conducted with a survey method and a sample of 356 public high school students in the 3rd district of Tabriz city, and the data was collected using a researcher-made/standard combined questionnaire and analyzed using SPSS software. According to the findings, the average score of students' healthy lifestyle on a scale of 1 to 6 points is 4.23. Also, the index of the whole healthy lifestyle has an inverse significant relationship with the amount of mass media use, but it shows a significant and direct relationship with the purposefulness of media use and the priority of scientific/documentary content. Female students, younger students, and students belonging to a lower socio-economic base have reported a healthier lifestyle. Purposeful use of media and priority of sports content have a positive and significant effect and age has a negative and significant effect on the dependent variable (healthy lifestyle) and women have a healthier lifestyle compared to men. These four factors, have been able to explain 20 percent of the variance of the dependent variable.
Machine summary:
ابزارهایی که بهنظر میرسد، چه بهعنوان مکمل و چه بهعنوان بدیلی برای تعاملهای اجتماعی واقعی، روزبهروز بر اهمیتشان افزوده میش > با اینکه در زمينة كيفيت تأثیر نهایی رسانههای جمعی بر مخاطب، اجماع عمومی وجود ندارد 6 i"/>i"/>، 2007: 2825)، میتوان تأثیرهای توأمان مثبت و منفی رسانههای جمعی را بر Health Lifestyle Wunder Bell Castells & Blackwell Edwards Muzzatti زندگی و مؤلفههاي آن مشاهده كرد (هارولد 1 ، 1986؛ روزنگرین 2 و همکاران ، 1994؛ کمالی، 1391).
با توجه به این مطالب، مقالة حاضر، جهت پاسخگویی به این سؤالها انجام شده است: عملکرد دانشآموزان در زمینة سبک زندگی سالم چگونه است؟ آیا الگوی استفاده از رسانههای جمعی با سبک زندگی سالم دانشآموزان رابطة معناداری دارد؟ آیا این تأثیر احتمالی، پس از حضور متغیرهای زمینهای شامل؛ سن، جنس و پایگاه اقتصادیـ اجتماعی در مدلهای آماری همچنان حفظ میشود؟ چارچوب نظری تحقیق بر اساس مبانی نظری موجود، رسانه میتواند نقش محوری در شکلگیری نگرشها، ارزشها و رفتارهای مرتبط با سبک زندگی و سلامت، چه مثبت و چه منفی، داشته باشد (براون 6 و همکاران ، 2002: 453؛ واندر، 2007: 4575).
رویکردهای مرحلة نخست، یا همان رسانة تمام ـ قدرتمند 8 ، شامل رویکردهای غالب اوایل قرن بیستم Hearold Rosengren Rideout Gerbner Lyn Brown McQuail All-powerful media میلادی است که بیشتر بر تأثیر نهایی و عمیق رسانهها، در شکلگیری عقاید و باورها، تغییر عادتهای زندگی و قالبریزی رفتارهای افراد، همسو با رسانهها، تأکید دارند.
بر اساس یافتههای این پژوهش، همچنین الگوبخشی به سبک زندگی فردی و اجتماعی نیز از تأثیرهای استفاده از رسانه در نظر گرفته شده است.