Abstract:
هدف از حاضر مقایسه اثر مداخلات مبتنی بر تمرینات ادراکی – حرکتی اسپارک، نوروفیدبک و ذهن آگاهی بر یکپارچگی حسی بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. با استفاده از طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل اجرا شد. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان دوره دوم ابتدایی (9تا11 سال) مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی شهر اصفهان تشکیل داد. تعداد 60 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج بهصورت هدفمند انتخاب و پس از همتا سازی بر اساس جنسیت، میزان و نوع دارو در چهار گروه ۱۵ نفری ذهن آگاهی، تمرینهای ادراکی _ حرکتی (اسپارک)، نوروفیدبک و گروه کنترل قرار گرفتند. جهت سنجش یکپارچگی حسی از پرسشنامه هانسچو و ریسمن (1992) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرم افزار spss-24 در سطح معناداری کمتر از پنج صدم استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد در یکپارچگی حسی درمان نوروفیدبک و اسپارک نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشته (01/0>p) واین تفاوت در گروه ذهن آگاهی مشاهده نشد (05/0p).
AbstractThe aim of this study was to compare the effect of interventions based on spark-perceptual-motor exercises, neurofeedback and mindfulness on sensory integration. This study was a quasi-experimental study. It was performed using pre-test, post-test and follow-up design with the control group. The present study population consisted of all children in the second grade of elementary school (9 to 11 years) with ADHD in Isfahan. A total of 60 people were purposefully selected based on entry and exit criteria and after matching based on gender, amount and type of drug were divided into four groups of 15:mindfulness, perceptual-motor training (Spark), neurofeedback and control group. Hanschu and Risman (1992) questionnaire was used to measure sensory integrity. For data analysis, repeated measures analysis of variance was used using SPSS-24 software at a significance level of less than five percent. Findings showed that there was a significant difference in sensory integration of neurofeedback and spark treatment compared to the control group (p <0.01) but this difference was not observed in the mindfulness group (p <0.05). The results also showed that in the treatment of mindfulness, pre-test scores were not significantly different from post-test (p <0.05), but post-test scores and follow-up of neurofeedback and spark treatment groups were significantly different from pre-test scores (p <0.05).