Abstract:
کودکان آسیبپذیرترین گروه در جوامع انسانی هستند، علی الخصوص در جنگ ها که درجه ایمنی و امنیت به پایین ترین مقدار خود میرسد و آن ها را در معرض هرگونه مخاطرهای قرار میدهد. متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از حقوق کودکان ازجمله حق بر حیات، حق بر سلامت، حق بر غذا، به علت جنگهای داخلی و خارجی که در سطح جهان به وقوع پیوسته، در معرض زائل شدن است. بنابراین تمامی کودکان در درگیریهای مسلحانه و جنگ ها باید مورد احترام و حمایت ویژه ای واقع شوند. از منظر حقوق بینالملل همه کودکان در درگیریهای مسلحانه از حمایت های تعیین شده در نظام حقوق بینالملل و تامینات کلی و خاص پیش بین شده از افراد غیرنظامی در حقوق بشردوستانه بهره مند هستند. از دیدگاه منابع فقه اسلامی ازجمله قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع)، همواره حقوق غیرنظامیان به ویژه کودکان در جنگ به رسمیت شناخته شده است و آیه های متعددی در قرآن، رویهها، گفتارهای پیامبر (ص) و معصومین (ع) مویدی بر این ادعاست. پژوهش حاضر مقوله حمایت از حقوق کودکان در جنگ ها را از دیدگاه فقه اسلامی و حقوق بشردوستانه مورد بررسی قرار میدهد. فرضیه آن است که رویکرد فقه اسلامی و حقوق بشردوستانه در حوزه حمایت از حقوق کودکان در جنگ ها، شباهت بسیار زیادی دارند.
Children are the most vulnerable group in human societies, especially in wars, which reduce the level of safety and security to its lowest level and expose them to any kind of risk. Unfortunately, we witness that many children's rights, including the right to life, the right to health, and the right to food, are subject to being lost due to the internal and external wars that have taken place in the world.. Therefore, all children of armed conflict and war should be given special respect and protection In terms of international law, all children of armed conflicts benefit from the protections determined in the international human rights system and the general and specific provisions foreseen for non-humanitarian people. From the point of view of jurisprudence sources, including the Holy Qur'an and the life of the Prophet (PBUH) and the infallible imams (PBUH), the rights of civilians, especially children in war, have always been recognized in Islam, and the verses in the Qur'an and the practices and sayings of the Prophet (PBUH).) And Masoomin (pbuh) is a proof of this claim. The current study examines the protection of the rights of children in war from the perspective of Islamic jurisprudence and humanitarian rights. It is a human hypothesis that Islamic jurisprudence and friendly law are very similar in supporting the rights of children in wars.
Machine summary:
ديوان کيفري بين المللي ، سربازگيري کودکان زير پانزده سال و مشارکت فعال آنان را در درگيري هاي مسلحانه ، جنايت جنگي تلقي کرده است (رأي مورخ شانزدهم مارس ٢٠١٢ در رابطه با محکوميت توماس لوبامگو ديولو) ؛ بنابراين در مجموع در حقوق بشردوستانه ، اصولا کودک به اشخاصي گفته ميشود که کمتر از پانزده سال تمام داشته باشند، مگر در موارد استثنايي از جمله حداقل دوازده سال براي داشتن پلاک (هويت ) و هجده سال براي اجراي مجازات اعدام (ضيايي بيگدلي ، ١٣٨٠، ١٢٦).
اين حمايت باعث شده است که بر وضعيت کودکان در درگيري هاي مسلحانه به صورت موضوعي بسيار مهم توجه شود، زيرا کميته حقوق کودک با اخذ تفسيرها از دولت هاي عضو معاهده حقوق کودک و رايزني با ديگر سازمان هاي خاص به اقدامات قانون گذاري ، اجرايي و قضايي دول عضو نظارت مينمايد و سياستي که دولت ها در راستاي محافظت و نگهداري از کودکان در درگيري مسلحانه برعهده گرفته اند مورد رسيدگي قرار ميدهد و به اقدامات پيشگيرانه و احتياطي آنها اتکاء ميکند و عرصه را براي نقل و تشريح محتواي کنوانسيون آماده مينمايد.
٣- ممنوعيت استفاده از کودکان به عنوان سرباز ٣-١- از منظر فقه اسلامي يکي از اصول و قواعدي که در کنوانسيون هاي چهارگانه ژنو مصوب ١٩٤٩ و پروتکل هاي الحاقي در ارتباط با رعايت حقوق بشردوستانه توسط اغلب کشور بر آن تأکيد و اصرار فراوان شده ، اين است که شرکت اطفال در جنگ ها و درگيري هاي مسلحانه ممنوع است .