Abstract:
زمینه: اختلال های هیجانی و رفتاری، طیف وسیعی از اختلالات برون نمود، درون نمود و شیوه پایین (پرخاشگری، اختلال سلوک، افسردگی واضطراب، آگروفوبیا، اسکیزوفرنیا و...) را شامل میشوند که به طور قابل ملاحظه ای بر گستره ای از عملکردهای تحصیلی، اجتماعی و شناختی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی می گذارند. اگرچه مداخلات درمانی متعددی به بهبود این مشکلات پرداخته اند اما در زمینه تأثیر آموزش های روانشناختی مبتنی بر ذهنیت برای دانش آموزان دارای این اختلال بویژه در زمینه هیجانهای تحصیلی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. لذا در این مطالعه به این مسأله که آیا آموزش ذهنیت های طرحواره ای به دانش آموزان دارای اختلال های هیجانی و رفتاری در بهبود هیجانهای تحصیلی آنها مؤثر است، پرداخته شد. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش روانشناختی ذهنیت های طرحواره ای بر بهبود هیجان های تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال های هیجانی و رفتاری بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون بود. با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دارای اختلال های هیجانی و رفتاری (14-15) سال بودند که از این جامعه نمونه ای شامل 50 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران (2002) و بسته آموزشی ذهنیت های طرحواره ای بود. جهت بررسی نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بهبود معناداری برای گروه آزمایش با افزایش هیجان های تحصیلی مثبت (1441/43 F=و 05/0P و 96/0 =(h2 وکاهش هیجانهای تحصیلی منفی(1957/47 F= و 0/05P و 0/97 = h2 (در مقایسه با گروه گواه وجود دارد. نتیجهگیری: آموزش روانشناختی ذهنیت های طرحواره ای به دانشآموزان دارای اختلال های هیجانی و رفتاری، بواسطه افزایش هیجان های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان های تحصیلی منفی می تواند موجب بهبود هیجان های تحصیلی آن ها و لذا تغییرات مثبت در عملکرد تحصیلی آن ها شود.
Background: Emotional and behavioral disorders include a wide range of externalizing, internalizing, and low-functioning disorders (aggression, conduct disorder, depression and anxiety, agrophobia, schizophrenia, etc). that significantly negatively affect a range of educational, social, and cognitive functions in children and adolescents, including effective approaches to reducing and improving these problems; psychoeducational approaches are based on schema modes.Although several therapeutic interventions have improved these problems, there is a research gap in the impact of mentality-based psychological education for students with this disorder, especially in the field of academic emotions.Therefore, in this study, the question of whether teaching schema modes to students with emotional and behavioral disorders is effective in improving their academic emotions.
Aims: This study aimed to investigate the effectiveness of psychoeducational schema modes on improving students' academic emotions with behavioral and emotional disorders.
Methods: his was semi-experimental research with pre-test and post-test between-groups design. The statistical population included female students (14-15) with behavioral and emotional disorders. From which a sample of 50 people was selected by purposive sampling. Research tools included the Pekrun Academic Emotions Questionnaire (2002) and Schema Modes Training Package. Multivariate analysis of covariance was used to evaluate the results.
Results: The results showed that there was a significant improvement for the experimental group with an increase in positive academic emotions (F = 1441.43, P
Conclusion: Training schema modes to students with behavioral and emotional disorders, increasing positive academic emotions, and reducing negative academic emotions can improve their academic emotions and, therefore, positive changes in their academic performance.