Abstract:
زمینه: پژوهشها به اهمیت هوش هیجانی بر جنبههای محتلف زندگی کودکان تأکید میکنند. اما مطالعات کمتری به طراحی آزمون مناسب برای سنجش هوش هیجانی در کودکان پرداختهاند. هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی مطابق با فرهنگ ایرانی بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع توسعهای میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان 6 تا 9 سال شهر تهران در سال 1400 بودهاند. حجم نمونه 618 کودک (313 پسر و 305 دختر) که به شیوه ی در دسترس از مدارس انتخاب شدند. در این راستا بر اساس بررسی هدفمند پژوهشهای علمی در زمینه هوش هیجانی نسخه اولیه پرسشنامه با 60 گویه طراحی شد. برای روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی درونی با محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و نرمافزار Amos استفاده شد. یافته ها: در فرآیند روانسنجی پرسشنامه گویههایی که نسبت روایی محتوایی آن کمتر از 0/62 و شاخص روایی محتوایی آن کمتر از 0/79 بود حذف شد. تحلیل عاملی اکتشافی 59 گویه را با ساختار 6 عاملی نشان داد و تحلیل عاملی تأییدی موید این یافته بود. همچنین همسانی درونی سؤالها 0/865 به دست آمد که نشان میدهد پرسشنامه از اعتبار خوبی برخوردار است. نتیجهگیری: ابزار طراحی شده یک پرسشنامه معتبر برای سنجش هوش هیجانی در نمونه کودکان ایرانی بوده که پژوهشگران و سایر متخصصان مربوطه میتوانند از این ابزار در پژوهشهای روانشناختی خود استفاده کنند
Background: Research emphasizes the importance of emotional intelligence in various aspects of children`s lives, however, fewer studies have focused on designing suitable tests to measure emotional intelligence in children.
Aims: The purpose of the present research was to design and validate the emotional intelligence questionnaire according to the Iranian culture.
Methods: The current research is descriptive and developmental. The statistical population of the study was all children aged 6 to 9 in Tehran in 1400. The sample size was 618 children, 313 boys, and 305 girls, who were selected from schools in an accessible manner. In this regard, based on a targeted review of scientific research in the field of emotional intelligence, the initial version of the questionnaire with 60 items has been designed. For construct validity, exploratory and confirmatory factor analysis and internal reliability were determined by calculating Cronbach’s alpha coefficient. SPSS version 22 and Amos software were used for data analysis.
Results: In the psychometric process questionnaire, items with a validity ratio of less than 0.62 and a validity index of less than 0.79 were removed. Exploratory factor analysis showed 59 items with a 6-factor structure and factor analysis confirmed this finding. Also, the internal consistency of the questions was 0.865, which shows that the questionnaire has good reliability.
Conclusion: The tool designed was a valid questionnaire to measure emotional intelligence in the sample of Iranian children that researchers and other relevant professionals can use this tool in their psychological research.