Abstract:
در مقاله حاضر عوامل اجتماعی مرتبط با هویت اجتماعی دانشجویان با تأکید بر دو عامل سبک زندگی و طﺒﻘﺔ اجتماعی بررسی شده است. علاوه بر این، دینداری و خانواده نیز به عنوان منبع هویتساز سنتی درنظر گرفته شده است. هویت اجتماعی شامل چهار هویتِ جهانی، ملی، قومی و مصرفی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پیمایش کمی و پرسشنامه استفاده شده است و نمونه مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دو دانشگاه زابل و خوارزمی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل دو متغیره، مقایسهی میانگینها و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که میانگین شاخصهای مورد بررسی در دو دانشگاه تفاوت معناداری دارد. رابطه ی سبک زندگی با هویتهای جهانی، قومی و مصرفی و رابطه ی طبقه اجتماعی با هویتهای جهانی، ملی و قومی تأیید گردید. از چهار منبع هویت ساز سنتی و مدرن بیشترین رابطه با هویت جهانی ناشی از دینداری در جهت منفی، با هویت ملی ناشی از نگرش به خانواده، با هویت قومی ناشی از نگرش به خانواده و با هویت مصرفی ناشی از تأثیر سبک زندگی میباشد. تبیین کنندگی متغیرهای مستقل براساسR2 تعدیل شده برای هویت های جهانی، ملی، قومی و مصرفی به ترتیب 16 درصد، 26 درصد، 24 درصد و 12 درصد به دست آمد.
In this study, the effect of social factors on students' social identity, with emphasis on lifestyle and social class, was investigated. In addition, family and religion are considered as traditional sources of identity. Social identity consists of four identities: global, national, ethnic and consumption. Data were collected using a survey questionnaire and distributed among 400 students at the universities of Zabol and Kharazmi. Bivariate analysis, compare means and multivariate regression were used to analyze the data. Results showed that indicators in two universities have significant differences. The relationship between lifestyle and global identity, ethnic and consumption identity and also the relationship between social class and global identity, national and ethnic identity was confirmed. Regression analysis showed that the greatest impact on global identity is caused by religiosity but in the negative direction, national identity by family, ethnic identity by the family, and consumption identity by lifestyle. The explanatory of the independent variables, according to the modified R2, for global, national, ethnic and consumer identities was 16%, 26%, 24% and 12%, respectively.
Machine summary:
بنابراین با توجه به مباحث مطرح شده در چارچوب نظری در ادامه به بررسی تأثیر منابع هویت ساز سنتی و مدرن که شامل سبک زندگی طبقه ی اجتماعی، دینداری و خانواده میباشد و عوامل زمینه ای که شامل جنسیت و قومیت است بر هویت اجتماعی پرداخته خواهد شد که شامل هویتهای جهانی ،مصرفی ملی و قومی میباشد.
1 Badaoui, Lebrun, Su & Bouchet 2 Flemmen, Jarness & Rosenlund جامعه شناسی سبک زندگی سال ،هشتم شماره نوزدهم، بهار و تابستان ۱۴۰۱ مجید کفاشی (۱۳۹۳) در پژوهشی با عنوان مدل معادلات ساختاری مولفه های سبک زندگی مؤثر بر هویت اجتماعی با استفاده از دیدگاه پیر بوردیو و هنری تاجفل به این نتیجه رسید که رابطه معنادار و مستقیمی بین شاخصهای متغیرهای مستقل سبک زندگی با متغیر وابسته هویت اجتماعی وجود دارد.
Structural Equation Modeling of Affective Life Style Indices on Social Identity (Case of Study: Students of Islamic Azad University).
Cultural Capital and Social Identity Among Adolescents "Case Study of Tehran".