Abstract:
بیان مسئله: مکان فقط به عنوان سرپناهی برای انجام دادن فعالیتهای انسان نیستء نوعی پدیده است که انسان با
تعامل یافتن پا آن بدان معنا داده و دلبستگی پیدا میکند. از این رو ارتباط احساسی میان انسان و مکان در حوزههای
ولی آنچه پژوهش حاضر را از مدلهای پیشین متمایز میکند» چارچوب پیشنهادی گستردهتر و پررنگترکردن کلیدواژه
جامعه و همچنین پرداختن به دو موّلفه هویت مکان و موّلفه دلبستگی میباشد.
هدف پژوهش: هدف اصلی مقاله رسیدن به ادبیات جامعی از «حس مکان» و هدف فرعی آن واکاوی ارتباط میان دو
موّلفه دلبستگی و هویت مکان با تاکید بر جامعه میباشد.
روش پژوهش: مطالعات کتابخانهای با تاکید بر آرای مهمترین نظریه پردازان مکان در این حوزه» شیوه اصلی جمعآوری
دادههاست.
نتیجه گیری: چارچوب مفهومی توسعهیافته در این مطالعه, روابط موجود در جامعه را در ساختن حس مکان بهصورت کیفی
و نظری به نمایش میگذارد. این مطالعه همچنین میتواند در یک الگوی ساختاری با تقویت درک حس مکان از زاویه
اجتماعی» تحقیقات در زمینه برنامهریزی و توسعه شهری را جهتدهی نماید.
Machine summary:
کار اخير توسعه يافته توسط وارتمن و همکاران (٢٠٢١) يک مدل چند سطحي را براي مفهوم سازي مناظر و روابط مردم - مکان ، با هدف اطلاع رساني شيوه هاي برنامه ريزي و سياست گذاري در سطوح ملي و محلي پيشنهاد کرده است (٢٠٢١ ,Wartmann, Stride, Kienast, Hunziker).
اما براساس پرسش و هدف اين مقاله ، در اين بخش ، منابعي که به شناسايي و بررسي مؤلفه هاي مکان و ارتباط متقابل آن ها با مؤلفه جامعه پرداخته اند، مورد توجه قرار گرفته اندکه بدين شرح هستند: لين و همکاران (٢٠١٤) معتقدندکه روابط متقابل بين افراد و مکان ها ميتواند اشکال مختلفي داشته باشد (٢٠١٤ ,Lin, Lockwood)، عرفاني (٢٠٢٠،٢٠٢١) بيان ميکندکه اين ارتباط به روش هاي بسيار متفاوتي توسط گروه هاي اجتماعي مختلف تجربه ميشود که نشان دهنده پيچيدگي و تنوع روابط مردم و مکان است (٢٠٢١ ;٢٠٢٠ ,Erfani).
در اين رابطه دو عامل حائز اهميت اند: هويت مکان که وابسـته بـه بوم ، خاطرات مشترک و زمان است و دلبستگي به آن (١٩٩٢ ,Chawla)، برخي از محققـين ، دلبسـتگي بـه مکـان را مبتنـي بـر مشارکت مردم در مکان ، ميزان اشتغال به شبکه هاي اجتماعي و تعاملات فرهنگي دانسته انـد ( ١٩٩٢ ,Marcus ) دلبسـتگي بـه مکان با رشد تعامل مثبت افراد و تطابق اجتماعي آن ها در مکان ، توسعه مييابد و قدرت دلبستگي به مکان با ميـزان و قـدرت ايـن ارتباطات ، ارتباط مستقيم دارد (١٩٩٨ ,Mesch, Manor) .