Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انطباقپذیری مسیر شغلی با رغبت شغلی و استرس شغلی در بین مدیران آموزشی شهرستان لردگان است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده و به لحاظ طرح تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی مدیران آموزشی شهرستان لردگان به تعداد 218 نفر میباشد. که با توجه به فرمول کوکران تعداد نمونه در این پژوهش 140 نفر محاسبه شد، که به صورت تصادفی طبقهای به همین تعداد پرسشنامه میان مدیران آموزشی شهرستان لردگان توزیع و جمعآوری گردید. ابزارهای اندازهگیری پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و پورفلی (2012)، رغبت شغلی آمابایل و همکارانش (1994) و استرس شغلی اسیپو (1987) بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای انطباقپذیری مسیر شغلی (94/0)، رغبت شغلی (96/0) و استرس شغلی (97/0) تعیین شده که نشان دهندۀ پایایی مناسب ابزار اندازهگیری بود. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS22 انجام گرفت. نتایج آزمون ضریب همبستگی نشان داد که این آزمون با سطح معنیداری (sig) کوچکتر از 05/0، بین انطباقپذیری مسیر شغلی با رغبت شغلی و استرس شغلی در بین مدیران آموزشی شهرستان لردگان رابطه معناداری نشان داده است و H0 رد میشود (05/0>p) آزمون t تک متغیره نشان داد که در این مطالعه میزان انطباقپذیری مسیر شغلی و رغبت شغلی از دیدگاه مدیران آموزشی شهرستان لردگان از میانگین فرضی (3) بالاتر بوده و این تفاوت در سطح 05/0 معنادار است (05/0p <). ولی در رابطه با استرس شغلی و ابعاد آن از دیدگاه مدیران آموزشی شهرستان لردگان با میانگین فرضی (3) تفاوت معنیداری مشاهده نشده است (05/0<p).
نتیجهگیری کلی: مدیران آموزشی به دلیل تاثیر بالایی که بر جامعه مورد نظرشان میگذارند باید به خوبی بر اساس تمام ابعاد محیطی، اجتماعی، خانوادگی و. . . با شغل شان منطبق باشند تا معلمان و دانشآموزان را به درستی و با علاقه به شغل با کمترین استرس مدیریت نمایند.
Machine summary:
آزمون ضريب همبستگي پيرسون (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان ميدهد که اين آزمون با سطح معنيداري (sig) کوچک تر از ٠/٠٥، بين انطباق پذيري مسير شغلي با رغبت شغلي و استرس شغلي در بين مديران آموزشي شهرستان لردگان رابطه معناداري نشان داده شده است و H٠ رد ميشود (٠٠٥>p).
آزمون ضريب همبستگي پيرسون (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان ميدهد که اين آزمون با سطح معنيداري (sig) کوچک تر از ٠/٠٥، بين انطباق پذيري مسير شغلي با مؤلفه هاي رغبت شغلي در بين مديران آموزشي شهرستان لردگان رابطه مثبت و معناداري نشان داده شده است و H٠ رد ميشود (٠٠٥>p).
آزمون ضريب همبستگي پيرسون (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان ميدهد که اين آزمون با سطح معنيداري (sig) کوچک تر از ٠/٠٥، بين انطباق پذيري مسير شغلي با مؤلفه هاي استرس شغلي در بين مديران آموزشي شهرستان لردگان رابطه منفي و معناداري نشان داده شده است و H٠ رد ميشود (٠٠٥>p).
همانگونه که نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که اين آزمون با سطح معنيداري (sig) کوچک تر از ٠/٠٥، بين انطباق پذيري مسير شغلي با مؤلفه هاي رغبت شغلي در بين مديران آموزشي شهرستان لردگان رابطه مثبت و معناداري نشان داده شده است و H٠ رد مي شود (٠٠٥>p).
همانگونه که نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که اين آزمون با سطح معنيداري (sig) کوچک تر از ٠/٠٥، بين انطباق پذيري مسير شغلي با مؤلفه هاي استرس شغلي در بين مديران آموزشي شهرستان لردگان رابطه منفي و معناداري نشان داده شده است و H٠ رد مي شود (٠٠٥>p).