Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزشی برگزارشده برای معلمان براساس مدل کرک پاتریک انجام شدهاست.
جامعه پژوهش، کلیه افراد شرکتکننده در دورههای آموزشی مذکور است و درنهایت، 123 نفر که در طی سال 1399-1400 در دورهها شرکت کردهاند از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده، به-عنوان نمونه انتخاب شدهاند. این تحقیق از حیث نحوه گردآوری دادهها، توصیفی، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ کارکرد، ارزشیابی است. برای گردآوری اطلاعات در سطح اول، از فرم ارزیابی سطح واکنش، در سطح دوم و سوم برای ارزشیابی یادگیری و رفتار از پرسشنامه استفاده شدهاست. به-منظور تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از آزمون t تک نمونهای استفاده شدهاست.
یافتههای تحقیق حاکی از این بود که در هر چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج، اثربخشی مطلوب وجود نداشتهاست؛ بدین معنی که دورههای آموزشی بررسیشده و اهم دلایل این امر، عدم انجام نیازسنجی برای دورههای مذکور، تسلط نداشتن اساتید دورهها بر محتوا و روش تدریس، نداشتن توجه و معیارهای صحیح برای جذب اساتید دورهها، نبود انگیزه در معلمان برای مشارکت موثر در دورهها و حضور صرفا جهت دریافت گواهی و مدرک و عدم توجه به محتوای مفید و کاربردی در دورهها است. بنابراین الزاماتی در جهت بارنگری در محتوای دورهها و مدنظر قرار دادن تمهیداتی حهت ارتقای سطح دورهها وجود دارد.
Machine summary:
تهران ، ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان اثربخشي دوره هاي آموزشي برگزارشده براي معلمان براساس مدل کرک پاتريک انجام شده است .
ابزار مورداستفاده پرسشنامه محقق ساخته بود و به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون t تک نمونه اي و گروه هاي مستقل و تحليل واريانس يکراهه استفاده شد و اين نتايج حاصل شد: دوره هاي آموزشي برگزارشده از ديدگاه مديران شرکت کننده در دوره ها در زمينه ارتقاء دانش شغلي، ارتقاء مهارت هاي (فني، انساني و ادراکي) بهبود عملکرد در کارکردهاي مديريتي (برنامه ريزي، سازماندهي و رهبري) در زمينه آماده سازي مديران براي پذيرش مسئوليت اثربخش بوده است .
يافته هاي مربوط به سؤال هاي فرعي پژوهش دوره هاي آموزشي الکترونيکي توانمندسازي معلمان دوره ابتدايي شهرستان قزوين در سازمان آموزش و پرورش شهرستان قزوين تا چه اندازه در سطح واکنش اثربخش بوده است ؟ 374 (به تصویر صفحه رجوع شود) به منظور بررسي معنادار بودن تفاوت ميان ميانگين ها در مورد واکنش شرکت کنندگان در اين پژوهش ، از آزمون t تک نمونه اي استفاده شده است که نتايج آن در جدول ٩ قابل مشاهده است .
آمار توصيفي سطح دوم (يادگيري) (به تصویر صفحه رجوع شود) به منظور بررسي معنادار بودن تفاوت ميان ميانگين هادر سطح يادگيري، از آزمون t تک نمونه اي استفاده شده است که نتايج آن در جدول ١١ قابل مشاهده است .
دوره هاي آموزشي الکترونيکي توانمندسازي معلمان دوره ابتدايي شهرستان قزوين در سازمان آموزش و پرورش شهرستان قزوين تا چه اندازه در سطح نتايج اثربخش بوده است ؟ جدول ١٤.