Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر پذیرش و تعامل اجتماعی نوجوانان دختر شهرستان سرپل ذهاب بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل نوجوانان 19-15 سالۀ دختر تحت پوشش ادارۀ بهزیستی شهرستان سرپل ذهاب در ششماهۀ اول سال 1399 به تعداد 285 نفر بود. از میان جامعۀ آماری 40 نوجوان بهصورت هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (20 نوجوان در گروه آزمایش و 20 نوجوان در گروه گواه). نوجوانان حاضر در گروه آزمایش آموزش مثبتاندیشی (11 جلسه) را طی دو ماه و نیم دریافت کردند. پرسشنامههای استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ پذیرش اجتماعی (SIQ) و تعامل اجتماعی (SAQ) بود. دادههای پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهد آموزش مثبتاندیشی بر پذیرش اجتماعی (0001>P؛ 64/0=Eta؛ 82/63=F) و تعامل اجتماعی (0001>P؛ 66/0=Eta؛ 80/68=F) نوجوانان دختر تاثیر داشته است. بدینصورت که این مداخله به بهبود پذیرش و تعامل اجتماعی نوجوانان منجر شده است. براساس یافتهها، آموزش مثبتاندیشی با بهرهگیری از مراقبۀ ذهنآگاهی، استفاده از قوتهای خود، لذتبردن، تایید خویشتن و بیان ارزشها روشی کارآمد برای بهبود پذیرش و تعامل اجتماعی نوجوانان است.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of positive thinking training on the acceptance and social interaction of female adolescents aged 15 to 19 in the city of Sar-e-Pol-e-Zahab. The study employed a quasi-experimental design with a pre-test, post-test, control group, and follow-up period. In the first six months of 2020, the statistical population of the study comprised 285 female adolescents who received assistance from the Organization of Wellbeing in the town of Sar-e-Pol-e Zahab. Forty adolescents were selected using a systematic sampling method and randomly assigned to experimental and control groups (20 adolescents in the experimental group and 20 in the control group). Over the course of two and a half months, the adolescents in the experimental group received positive thinking training (11 sessions). This study applied the Social Acceptance Questionnaire (SAQ) and the Social Interaction Questionnaire (SIQ). The study’s data were analyzed using mixed ANOVA and the SPSS-23 statistical software. Positive thinking training had a significant impact on female adolescents’ social acceptance (F=63.82; Eta=0.64, P
Machine summary:
1 اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر پذیرش و تعامل اجتماعی نوجوانان دختر شهرستان سرپل ذهاب جلال مولایی ٢، مریم چرامی ٣*، طیبه شریفی ٤، رضا احمدی 5 ١.
اطلاعات مقاله نوع مقاله : پژوهشی تاریخ های مقاله : تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٥/٢١ تاریخ بازنگری : ١٤٠٠/٠٧/١٧ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٨/٠٤ تاریخ انتشار: ١٤٠١/١٠/١٠ چکیده هدف از این پژوهش ، بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر پـذیرش و تعامـل اجتمـاعی نوجوانـان دختـر شهرستان سرپل ذهاب بود.
براسـاس یافته ها، آموزش مثبت اندیشی با بهره گیری از مراقبۀ ذهن آگاهی ، استفاده از قوت های خـود، لـذت بردن ، تأییـد خویشتن و بیان ارزش ها روشی کارآمد برای بهبود پذیرش و تعامل اجتماعی نوجوانان است .
نتایج پژوهش های مرتبط با پذیرش اجتماعی ، حاکی از این است که پذیرش اجتماعی اندک با بروز مشکلات هیجانی (ساگمن ، ییلدیزلی، بایکان ، اوزدمیر و سیهان ، ٢٠٢٠)، اعتیاد به اینترنت (بیرامی ، موحدی ، خرازی نوتاش و آلبرت ، ١٣٩٤)، پریشانی روان شناختی (مهرابی زاده هنرمند، کریم نژاد و رحیمی ، ١٣٩١) همراه است .
با توجه به این خلأ پژوهشی، مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر پذیرش و تعامل اجتماعی نوجوانان دختر است .
نتایج نشان میدهد آموزش مثبت اندیشی بر پذیرش و تعامل اجتماعی نوجوانان دختر تأثیر داشته است .
یافتۀ دوم پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر تعامل اجتماعی نوجوانان دختر با نتایج مطالعات صفارحمیدی، حسینیان و زندیپور (١٣٩٦)، ةدهقان نژاد، حاج حسینی و اژه ای (١٣٩٦)، صادقی و بیرانوند (١٣٩٦)، یکانیزاد، گل محمدنژاد بهرامی و سلیمان نژاد (١٣٩٧) و پراتیکتو و اونگویدجوجو (٢٠٢١) هم راستا است .