Abstract:
گزارشهای روایی ظنّآور در صورت بهرهمندی از صحت مخبری با معیارهای مشخصی مانند قرآن، سنت، تاریخ، علم، حس، تجربه، اجماع و عقل قطعی پالوده میشوند. در میان این معیارها، کارکرد عقل در دو سپهر نقش آفرینی ابزاری و نقش مستقل، بسیار پر رنگ مینماید. خلط میان این دو حوزه، سبب شده تا پژوهشگران علوم نظری حدیث، کاربستهای ابزاری عقل در معیارهایی چون عرضه به قرآن، علم و حتی علوم ادبی را از مؤلفه های عقل محور نقد حدیث شمرده و در نتیجه از تبیین گونههای سنجه عقل مستقل در نقد احادیث باز بمانند. از دیگر سو، مشابهت مفاهیمی چون علم، حس و تجربه، عرف، بناء عقلاء، سیرۀ عقلاء و سیرۀ مسلمین، سبب همسان پنداری این مفاهیم شده است. از دستاوردهای این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی، بازتعریف مفهوم معیار عقل برای نقد حدیث و تبیین تفاوت میان کارکرد عقل در دو سپهر پیشگفته است. در گام بعدی، گونههای مختلف سنجه عقل در نقد احادیث، با تعاریف منطقی از یکدیگر افراز شده و نمونههای حدیثی مناسبی در هر مقال فراهم آمده است. این گونه ها عبارتند از: سیره عقلاء، بناء عقلاء، حکم عقل مستقل، عرف و منطق. در پایان نیز با رویکردکاربردی کردن مباحث نظری، بایستگی تأویل استوار حدیث، پیش از داوری نهایی دربارۀ اعتبار آن به همراه نمونههایی از نقد شتابزده احادیث با سنجه عقل آمده است.
Suspicious narrative reports are refined by certain criteria such as the Qur'an, Sunnah, history, science, sense, experience, consensus, and definite intellect if they benefit from the accuracy of the informant. Among these criteria, the function of reason in the two spheres of instrumental role-playing and independent role is very colorful. The confusion between these two areas has caused the researchers of the theoretical sciences of hadith to consider the instrumental uses of reason in criteria such as presentation to the Qur'an, science and even literary sciences as components of reason-based critique of hadith. Stay open. On the other hand, the similarity of concepts such as science, sense and experience, custom, the construction of the wise, the biography of the rational and the biography of Muslims, has led to the identification of these concepts. One of the achievements of this article is the descriptive-analytical method of redefining the concept of the criterion of reason for criticizing hadith and explaining the difference between the function of reason in the two spheres. In the next step, the different types of intellect measurement in the critique of hadiths are separated from each other with logical definitions and appropriate hadith examples are provided in each article. These types are: the way of the wise, the building of the wise, the rule of the independent intellect, custom and logic. along with examples of hasty critique of hadiths with the measure of reason has been mentioned.