Abstract:
هدف این تحقیق بررسی رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی برای تشکیل سبد بهینه سرمایه گذاری در بازار سهام ایران است. تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی- اکتشافی و در بعد جمع آوری از نوع مقطعی است. این تحقیق، در طی سه فاز شامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، پژوهش اکتشافی، روش دلفی و استفاده از پرسشنامه در یک فرایند 20 مرحله ای به انجام رسیده است. در بخش کیفی و در ارتباط با دلفی در مرحله اول 15 خبره و در مرحله دوم با 25 نفر از خبرگان به عمل آمد. در رویکرد کمی با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری در دسترس 384 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، سرمایه گذاران متاثر از اخبار سیاسی در شبکه های اجتماعی نبوده ولی از اخبار اقتصادی و شرکتی تاثیر میپذیرند.
This research point is to check the approach of analyzing social networks to form the investment optimal portfolio in Iran’s equities market. This research based on surveying-exploratory of the gathered sectional data. This research has been done in three phases, which includes studying theoretical basics and the literature review, exploratory research, Delphi method and using a questionnaire through a process that was completed in 20 levels. In qualitative part and in respect to Delphi 15 experts in the first phase and 25 experts in the second phase interviewed. For quantitative approach, 384 persons considered as the total sample of persons to be taken into account for Cochran formula and sampling method. The results showed that, assuming all the other conditions are constant; the investors were not affected by the political news in social networks, but were affected by the economical and corporate news.