Abstract:
پژوهش حاضر درصدد ارائه مدل مدیریت زنجیره تأمین دفاعی ارزشآفرین با رویکرد خلق مزیت رقابتی با رویکردی کیفی و مبتنی بر شیوهی نظریهپردازی داده بنیاد در حوزه صنایع غذایی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه باز نیمه ساختار یافته با 15 تن از مدیران ارشد و مسئولان بخش زنجیره تأمین در صنایع غذایی و خبرگان دانشگاهی است که با روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی و نظری انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها طی سه مرحله: کدگذاری باز، محوری وگزینشی انجام شد. یافتهها نشان می دهد که 5 فاکتور شکل دهنده مدل زنجیره تأمین ارزشآفرین با رویکرد خلق مزیت رقابتی عبارتند از 1) شرایط علّی(هماهنگی درونی و بیرونی، مدیریت تولید و توزیع، فرهنگ سازمانی خلاق و ارزشآفرین، قابلیتهای نیروی انسانی و زیرساختها و قابلیتهای فناوری اطلاعات)؛ 2) شرایط زمینهای(سرمایههای اطلاعاتی، مدیریت روابط با ذینفعان اصلی، توانمندیها و قابلیتهای زنجیرهتأمین ، یکپارچگی زنجیرهتأمین، رصد مستمر بازار، مشتریان و تأمینکنندگان و مدیریت نوآوری و تحقیق و توسعه)؛ 3) شرایط مداخلهگر (فشار مشتریان)؛ 4) راهبردها(مدیریت جریان اطلاعات در زنجیره تأمین، پاسخگویی زنجیره تأمین، انعطافپذیری در تأمین و تدارکات، مدیریت دانش در زنجیره تأمین، مدیریت جریان نقدینگی در زنجیرهتأمین و مدیریت پسماندها) و 5) پیامدها(رقابتپذیری زنجیره تأمین، انعطافپذیری زنجیره تأمین و قابلیت ارتجاعی زنجیره تأمین).غذا و مواد خوراکی در زمان عملیات و انجام ماموریت نظامی و انتظامی نقش حیاتی داشته و به عنوان یکی از اقلام پشتیبانی ضروری مانند مهمات نقش اساسی در حفظ توان نیروها و ادامه ماموریت آنها دارد. لازمه فعال و پویا بودن سازمانی، تهیه، تامین، نگهداری و توزیع کامل و مناسب وسایل تدارکاتی و رزمی از جمله مواد غذایی می باشد و لازمه این امر داشتن ساختار و تشکیلات و تاسیسات اساسی برای تهیه و تامین، نگهداری و توزیع مواد غذایی و بعبارتی مدل مدیریت زنجیره تامین ارزش آفرین می باشد.
This study aims to provide a model of value-creating defense supply chain management with the approach of creating a competitive advantage. In this qualitative approach study based on grounded theory method, 15 people were selected from among senior managers and officials of the supply chain in the food industry and academic experts by purposeful snowball sampling. Data collected through library studies and semi-structured interviews. Data analyzed in three stages: open, central and selective coding. Findings show the 5 factors providing the value-creating supply chain model with the approach of creating a competitive advantage: 1) causal conditions (internal and external coordination, production and distribution management, creative and value-creating organizational culture, capabilities human resources and IT infrastructures and capabilities); 2) background conditions (information assets, management of relationships with main stakeholders, capabilities of the supply chain, integration of the supply chain, continuous monitoring of the market, customers and suppliers, and innovation management, R&D); 3) interfering conditions (customer pressure); 4) Strategies (information flow management in the supply chain, responsiveness of the supply chain, flexibility in supply and procurement, knowledge management in the supply chain, cash flow management in the supply chain and waste management); and 5) consequences (competitiveness of the supply chain, supply chain flexibility and supply chain resilience). Food and foodstuffs, such as ammunition, play a vital role during military operations and missions. It plays an essential role in maintaining the strength of the troops and continuing their mission. It is necessary for the organization to be active and dynamic in preparing, supplying, maintaining and distributing preparatory and combat equipment, including food. For this purpose, it is necessary to have the basic structure, organization and facilities for the preparation, supply, storage and distribution of food, in other words, a value-creating supply chain management model.
Machine summary:
در اين مطالعه بر مبناي مصاحبه هاي انجام شده با خبرگان ، ٥ مقوله به عنوان مقوله هاي علي تأثيرگذار بر مديريت زنجيره ارزش آفرين با رويکرد خلق مزيت رقابتي در صنايع غذايي شناسايي شد.
در اين مطالعه مدل پيشنهادي پژوهش ، براساس استراتژي اکتشافي و با بهره گيري از روش نظريۀ داده بنياد، طي سه مرحله کد گذاري باز، محوري و گزينشي طي فرايندي رفت و برگشتي از درون داده ها مفاهيم شناسايي شده در قالب مقوله ها طبقه بندي و در چارچوب مدل پژوهش به شرح زير ارائه شدند: - شرايط علي: نتايج پژوهش بيانگر آن است که شرايط علي اثرگذار بر شکل گيري زنجيره تأمين ارزش آفرين با رويکرد خلق مزيت رقابتي در صنايع غذايي عبارتند از: ١) هماهنگي دروني و بيروني، ٢) مديريت توليد و توزيع ، ٣) فرهنگ سازماني خلاق و ارزش آفرين ، ٤) قابليت هاي نيروي انساني و زيرساخت ها و ٥) قابليت هاي فناوري اطلاعات .
- شرايط زمينه اي: نتايج حاصل از مطالعات انجام شده بيانگر آن است که شرايط زمينه اي اثرگذار بر راهبردهاي زنجيره تأمين ارزش آفرين با رويکرد خلق مزيت رقابتي در صنايع غذايي عبارتند از: ١) سرمايه هاي اطلاعاتي، ٢) مديريت روابط با ذي نفعان اصلي ، ٣) توانمنديها و قابليت هاي زنجيره تأمين ، ٤) يکپارچگي زنجيره تأمين ، ٥) رصد مستمر بازار، مشتريان و تأمين کنندگان و ٦) مديريت نوآوري و تحقيق و توسعه مي باشد.