Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجهی کلی در خصوص رابطه میان مولفههای روانشناسی مثبتنگر (شامل سرمایه روانشناختی، خوشبینی، شادکامی، تابآوری، امید) و پیشرفت تحصیلی و نیز برطرف نمودن تناقضهای احتمالی در نتایج پژوهشهای مختلف با استفاده از روش فراتحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی مقالات چاپ شده و در دسترس در خصوص رابطه بین مولفههای روانشناسی مثبتنگر و پیشرفت تحصیلی بود که پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج 19 مطالعه به عنوان نمونه انتخاب شد و از این مطالعات 35 اندازه اثر از نوع r استخراج گردیده و با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد مقدار اندازه اثر ترکیبی در هر دو مدل ثابت و تصادفی معنیدار است ولی مقدار رابطه براساس ملاکهای تفسیری کوچک ارزیابی گردید. همچنین روابط موجود میان مولفههای شادکامی، امید، خوشبینی، سرمایه روانشناختی و پیشرفت تحصیلی نیز براساس ملاک مذکور مقادیری کوچک و رابطه میان تابآوری و پیشرفت تحصیلی مقداری متوسط تفسیر گردید. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با بهبود و ارتقاء این مولفهها در افراد، میتوان ضمن دلچسب نمودن فرایند تحصیل و توانمندسازی افراد در کنترل و مدیریت چالشها و فشارهای ناشی از تحصیل و محیط تحصیل، پیشرفت تحصیلی را نیز بهبود بخشید.
The main objective of this study was to synthesize the findings of different
studies on positive psychology and gain a general understanding about the
relationships between the elements of positive psychology, including
psychological well-being, optimism, happiness, resilience, and hope, and
academic achievement. The study was also to identify and resolve possible
contradictory findings about the issue. In line with these objectives, a
meta-analysis design was used to conduct this study. The educational
resources of this study were selected from all the available articles on the
relationships between elements of positive psychology and academic
achievement. After establishing inclusion and exclusion criteria, 19 studies
were selected as the sample and from these studies, 35 r-type effect sizes
were extracted and analyzed using CMA2 software. The results revealed a
statistically significant combined effect size for both fixed and random
effect models; however, the identified relationships were found to be low.
Furthermore, the effect size of the relationships between happiness, hope,
optimism, psychological capital and academic achievement was small, and
the effect size of the relationship between resilience and academic
achievement was moderate. Base on the overall results of this study, it can
be concluded that improvement of positive psychology elements can make
the education process more enjoyable and can increase individuals' ability
to respond to educational challenges in their learning environment more
effectively.