Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی تجارب معلمان از فرایند یاددهی- یادگیری در کلاسهای پر ازدحام صورت گرفت. پرسشهای پژوهشی از پارادایم نظریۀ دادهبنیاد پیروی کرده و عبارت بودند از: کدام زمینهها چرایی کلاسهای پر ازدحام را توضیح میدهند؟ پدیدۀ محوری کدام است؟ فرایندها و شرایط علّی کلاسهای پر ازدحام چیست؟ چه مباحث خاصی بر آن اثرگذار است؟ پیامدهای ناشی از راهبردها کدامند؟ مشارکتکنندگان 30 نفر از معلمان دورۀ ابتدایی شهر سنندج در استان کردستان بودند که تجربۀ چند سالۀ یاددهی در کلاسهای پر ازدحام را داشتند. ابزار آفرینش دادهها یک منشور مصاحبۀ نیمهساختارمند با هفت سئوال اصلی بود. تحلیل دادهها به روش نوخاسته و در قالب کدگذاری نظری سه مرحلهای انجام گرفت. در مجموع، تعداد 117 کد بدوی، 50 کد محوری و 19 کد گزینشی احصا گردید. یافتهها آشکار کرد که چگونه بیعدالتی در توزیع منابع مالی و انسانی در آموزش و پرورش، میزان مشارکت والدین و معیارهای انتخاب مدرسه به تشکیل کلاسهای پر ازدحام میانجامد. نتایج همچنین گویای آن بودند که معلمان در کلاسهای پر ازدحام در زمینۀ یاددهی به شیوۀ مهیج و فعال، برقراری نظم و انضباط، سنجش و ارزشیابی آموختههای فراگیران با چالش روبرو شده بودند. با ازدحام فراگیران در برخی مدارس، پیامدهای اجتنابناپذیری همچون بیتوجهی به تفاوتهای فردی فراگیران، عدم امکان خود-بهسازی معلمان، یاددهی غیر کیفی و تشکیل کلاسهای استادیومی بروز میکند که موجب بهحاشیه راندهشدن یادگیری و تمرکز بر نظم و مدیریت کلاس میشود. نتایج این پژوهش از اشارات کاربردی مفیدی برای نظام آموزشی و تربیت معلمان برخوردار است. میتوان گفت تدریس در کلاس پر ازدحام وضعیتی پیچیده در زندگی واقعی مدرسه است و معلمان باید برای ساخت دانش خود از مهارتهای مورد نیاز برای مقابله با این چالش بهرهمند شوند.
The main objective of this study was to represent teachers' experiences of the teachinglearning
process in overcrowded classrooms. The study, benefitting from a grounded
theory method, was an attempt to answer the following questions: What are the main
causes of overcrowded classrooms? What is the central phenomenon? What are the causal
processes and conditions of overcrowded classrooms? What specific issues may affect
the central phenomenon? Due to the selected strategies what kind of consequences should
be expected? The participants of this study were 30 elementary school teachers in
Sanandaj, the Kurdistan Province, Iran who had several years of teaching experience in
overcrowded classrooms. The participants were semistructurally interviewed and the
obtained data was subjected to coding and analyzed by using constant comparative
analysis. Based on the findings, 117 open codes, 50 axial codes, and 19 selective codes
were identified. The findings also revealed how unequal educational, financial, and
human resource allocation, lack of parental involvement, and improper school admission
criteria had led to overcrowded classrooms. The findings further indicated that teachers
in overcrowded classrooms faced such common challenges as maintaining classroom
discipline, creating an active learning environment, and carrying out evaluations of
students' progress in learning. Overall, overcrowded classrooms can lead to some
negative consequences, including ignorance of students' individual differences, teachers'
lack of self-improvement, low-quality teaching, and stadium-like classrooms. All of these
can lead to marginalization of learning and difficulty in classroom management. The
findings of this study provide both teachers and education system with valuable insights
about teaching in overcrowded classrooms which is a school life challenge and requires
teachers who are equipped with some essential skills for overcoming it.