Abstract:
هدف این پژوهش پیشبینی عزتنفس بر اساس سرمایههای رشدی درونی و بیرونی در دختران دانشآموز بود. تعداد 322 نفر از دختران دانشآموز مدارس استعدادهای درخشان استان همدان از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب و نیمرخ سرمایههای رشدی و پرسشنامۀ عزتنفس را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS3 نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. مطابق با یافتههای پژوهش، ضریب تعیین بین سرمایههای رشدی درونی و بیرونی با عزتنفس، و سرمایههای رشدی بیرونی و درونی بر میزان عزتنفس دانشآموزان اثرگذار بودند. از بین ابعاد سرمایههای رشدی درونی، به ترتیب هویت مثبت، شایستگیهای اجتماعی، تعهد به یادگیری و ارزشهای مثبت بیشترین ارتباط مثبت معنیدار را با عزتنفس داشتند. همچنین، از میان ابعاد سرمایههای رشدی بیرونی، به ترتیب حمایت، توانمندسازی، محدودیتها- انتظارات و استفادۀ سازنده از زمان بیشترین ارتباط مثبت معنیدار را با عزتنفس داشتند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که سرمایههای رشدی دانشآموزان میتواند پیشبینی کنندۀ خوبی برای عزتنفس آنان باشد؛ بنابراین تأمین سرمایههای رشدی و حمایت همه جانبۀ ارکان مختلف جامعه از تأمین سرمایههای رشدی نوجوانان میتواند تأثیر بسزایی در پرورش و ارتقاء عزتنفس آنان ایفاء نماید.
The purpose of this study was to predict self-esteem based on internal and external
developmental assets in students. 322 students of gifted schools of Hamedan province
were selected through proportional ratio sampling and the Developmental Assets
Profile (DAP) and Self- esteem were used for them. Data were analyzed through
partial least squares method. The results of structural equation modeling using
SmartPLS3 software showed that the research model is well-fitted. According to the
results, among the dimensions of internal developmental assets, positive identity,
social competence, commitment to learning and positive values respectively had a
significant positive relationship with self-esteem. On the other hand, among the
dimensions of external developmental assets, support, empowerment, limitationsexpectations,
and constructive use of time had significant positive relationships with
self-esteem. Based on the research findings, it can be seen that students'
developmental assets can be good predictors of their self-esteem; therefore, to
enhance adolescents’ self-esteem, it is recommended that their developmental assets
be increased and various sections of the society should provide their comprehensive
support in this regard.