Abstract:
هدف پژوهش حاضر کشف خوشههای دانشجویان براساس سرزندگی تحصیلی، اضطراب امتحان و بررسی عملکرد تحصیلی خوشههای آنان بود. تحقیق از نوع کاربردی بوده و طرح آن از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ دانشجویان سال دوم کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال 98-1397 بودند، که از میان آن تعداد 360 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش حاضر پرسشنامۀ اضطراب امتحان ساراسون و مقیاس سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل خوشهای سلسله مراتبی (روش وارد) و آزمون تی مستقل استفاده شد. بر اساس یافتهها دو خوشه از دانشجویان شناسایی شد، که خوشۀ اول شامل دانشجویانی بود که اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی متوسط داشتند، و خوشۀ دوم شامل دانشجویانی بود که اضطراب امتحان پایین و سرزندگی تحصیلی بالایی داشتند. عملکرد تحصیلی دانشجویان خوشۀ دوم به طور معنیداری بهتر از دانشجویان خوشۀ اول بود. دستیابی به خوشههای اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانشجویان، بررسی فرایند آموزش و یادگیری را با رویکردی گروه محور ممکن میسازد. به این صورت که گروههای دانشجویانی که اضطراب امتحان کمتری داشته و از سرزندگی تحصیلی بالاتری برخوردارند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند.
The aim of this applied correlational study was primarily to discover
cluster the clusters of students based on their academic buoyancy and test
anxiety and further to evaluate the academic performance of theseir
clusters. The research was applied and its design was correlational. The
statistical population of the present study was encompassed all second year
undergraduate students of Azerbaijan Shahid Madani University in the
academic year 2018-2019; of this population, in which 360 people learners
were selected as a sample through cluster random samplingas a sample by
cluster random sampling. The instruments used tools in the present study
were included the Sarason’s test anxiety inventory, and the Martin and
Marsh’s academic buoyancy scale. Hierarchical cluster analysis (Ward
method) and independent t-test were used to analyze the data. Based on
the findings, two clusters of students were identified, the first cluster
included students who hadith moderate test anxiety and academic
buoyancy and the second cluster includedcomprised students with low test
anxiety and high academic vitality. The academic performance of the
second cluster students was significantly better than that of the first cluster
students. Achieving Clustering students based on their test anxiety clusters
and students' academic buoyancy makes it possible to examine the
teaching and learning process with a group-based approach. In this
wayThus, groups of students who have less test anxiety and higher
academic buoyancy have better academic performance.