Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، کالبدشکافی مؤلفههای فرهنگ در قلمرو آموزش و یادگیری دانشگاهی است. فرهنگ دانشگاهی مفهومی سیال و چندبعدی بوده، و شناخت آن مستلزم رویکردی جامعنگر و کلگرا است. پژوهش کیفی حاضر با استفاده از روش فراترکیب بهطور خاص با استفاده از راهبرد هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو تدوین شده است. یافتهها با تکنیک تحلیل مضمون استخراج و طبقهبندی شدند. در مجموع 156 مضمون پایهای احصاء شد، سپس در قالب 29 دسته مضامین سازماندهندۀ سطح دوم دستهبندی شدند، و در مرحلۀ بعد جهت ترسیم مدلِ شبکۀ مضامین و ترکیب آنها، 29 دسته مضامین سازماندهندۀ سطح دوم در هفت دسته مضامین سازماندهندۀ سطح اول به این صورت تلفیق شدند: 1- مؤلفههای سمبولیک (ارزشها، آداب و رسوم، نمادها)؛ 2-هویتبخشی (هویتبخشی به دانشگاه؛ هویتبخشی به جامعۀ دانشگاهیان، جامعهپذیری دانشگاهیان)، 3-وجودی (چندبعدی بودن فرهنگ دانشگاهی، هنجارها، کثرت فرهنگ دانشگاهی، قاعدهمندی، بازتولید فرهنگی)؛ 4-آکادمیک (نظام یاددهی و یادگیری، کیفیت آموزش، استقلال و آزادی علمی، همزیستی با اخلاق علمی، حکمرانی دانشگاهی)؛ 5- علمی-معرفتی (هنجارهای علمی، توسعۀ علم، نوآوری و ارزش آفرینی)؛ 6-ساختاری (صورتپذیری فرهنگ دانشگاهی، تعامل خرده فرهنگها، انطباق با پیچیدگی محیطی)؛ 7-کنشگری (مشارکت اعضا، جهتدهنده به کار اعضا، تعاملات فرادانشگاهی، روابط دانشگاهیان، تسهیم دانش اعضا، اعتماد دانشگاهی، رشد حرفهای). در پایان شبکۀ مضامین استخراج و ترسیم شد. فرآیند مطالعۀ اکتشافی حاضر نشان داد فرهنگ دانشگاهی بر هفت ستون پایدار تکیه زده است. هرچند میزان تأکید مؤلفان بر هر ستون برابر نیست اما هرگونه سیاستگذاری فرهنگی ناگزیر باید به همۀ این ارکان همزمان توجه کند.
The aim of this study was to dissect the components of culture in the field of academic
education and learning. Academic culture is a fluid, multidimensional concept, the
understanding of which requires a holistic approach. This qualitative research was
developed using the meta-analysis technique in general, and Sandeloski and Barroso’ 7-
step strategy in particular. The findings were extracted and categorized through content
analysis technique. A total of 156 basic themes were extracted and then classified into 29
categories of second level organizing themes. In the next step, the 29 categories of second
level organizing themes were combined into seven categories: 1) Symbolic components
(values, customs, symbols); 2) Identification (giving identity to the university, giving
identity to the academic community,academic socialization); 3) Existentialism
(multidimensionality of academic culture, norms, plurality of academic culture,
regularity, cultural reproduction); 4) Academy (system of teaching and learning, quality
of education, autonomy and scientific freedom, coexistence with scientific ethics,
academic governance); 5) Scientific-epistemology (scientific norms, development of
science, innovation and value creation); 6) structure (structure of academic culture,
interaction of subcultures, adaptation to environmental complexity); and 7) proactivity
(participation of members, directing the work of members, extramural interactions,
academic relations, sharing members' knowledge, academic trust, professional growth).
Eventually, the network themes were extracted and drawn. Through the process of this
exploratory study, it was found that academic culture relies on seven stable pillars.
Although the authors' emphasis on each pillar is not equal, any cultural policy must
simultaneously take all of these elements into account.