Abstract:
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی بسته آموزشی-روان شناختی پیش از ازدواج(اولسون) بر سبک های حل مسئله زوجین پیش از ازدواج است. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشت و درمان مشاوره پیش از ازدواج شهر تهران تشکیل دادند که در نیمه اول سال 1399 متقاضی ازدواج بودند. ۱۰ مرکز به صورت تصادفی انتخاب شد و با در نظر گرفتن احتمال افت آزمودنیها، از هر مرکز 20 نفر (10 زوج) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سبک های حل مسأله کسیدی و لانگ (1996) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بسته آموزشی-روانشناختی پیش از ازدواج(اولسون) بر افزایش سبک های حل مسئله(اعتماد به خود در حل مساله، شیوه اجتناب-نزدیکی به مساله و کنترل شخصی) زوجین متقاضی ازدواج تاثیر دارد و این تاثیر در مرحله پیگیری دارای ثبات و پایداری می باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش این بسته آموزشی روانشناختی می تواند در جهت تقویت سبک های حل مساله زوجین استفاده شود.
Aim: The purpose of this research is to investigate the leve of effectiveness of pre-marriage educational- psychological package (Olson's model) on problem-solving styles of couples applying for marriage. Methods: The research method is quasi-experimental with a pre-test-post-test and follow-up design. The statistical population of the research includes people who referred to health and treatment centers for pre-marital counseling in Tehran, who applied for marriage in the first half of 2020. Ten centers were randomly selected and taking into account the possibility of dropping subjects, 20 people from each center (10 couples) were selected. The instrument of data collection was Cassidy and Long's problem solving style questionnaire (1996). Covariance analysis was used to analyze the data. Results: The results indicated that the educational-psychological package before marriage has an effect on increasing problem-solving styles (self-confidence in solving the problem, avoiding the problem/closeness to the problem method and personal control) of couples applying for marriage, and this effect is stable in the follow-up phase. Conclusion: According to the results of the research, this psychological training package could be used to strengthen the problem solving skills of couples.
Machine summary:
يافته ها: نتايج نشان داد که بسته آموزشي-روانشناختي پيش از ازدواج (اولسون ) بر افزايش سبک هاي حل مسئله (اعتماد به خود در حل مساله ، شيوه اجتناب -نزديکي به مساله و کنترل شخصي) زوجين متقاضي ازدواج تاثير دارد و اين تاثير در مرحله پيگيري داراي ثبات و پايداري مي باشد.
با توجه به اينکه ، در سال هاي اخير نرخ طلاق در ايران سير صعودي داشته ، يکي از علل اصلي طلاق در جوامعي مانند ايران عدم توافق و هماهنگي و عدم درک متقابل زوجين از يکـديگر اسـت ( ,Foorozandeh ٢٠١٨ ,Minoui &Purasameli, Khodadadi, Rahimi Nia )، در صـورتي کـه ازدواج بـا شـرايط لازم و 1 1.
توانايي حل مسئله به شيوه کارآمد و مطلوب يکي از عوامل تعديل کننده اثرات رويدادهاي منفي زندگي است و بـر سلامت روان زوجين و استحکام زندگي زناشويي تاثيرات مهمي بر جاي مي گذارد و به نگرش ، مهارت هـا و توانايي هايي اشاره دارد که فرد را قادر مي سازد در برابر هر يـک از مشـکلات زنـدگي راه حـل مـوثر و سـازگارانه را انتخـاب کنـد & ,Tavakol, Nikbakh Nasrabadi, Behboodi Moghadam, Salehiniya) .
از اين رو آموزش مهارت هاي حـل مسـئله بـه خصـوص از #$$001 همان دوران پيش از ازدواج براي زوجين امري ضروري است و نقش مهمي در پايـداري و موفقيـت ازدواج دارد(٢٠١٠ ,Bradbury &Sullivan, Pasch, Johnson ).
نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي بسته آموزشي- روان شـناختي پـيش از ازدواج (اولسـون ) بـر سـبک هاي حل مسئله زوجين متقاضي ازدواج صورت گرفته است .