Abstract:
مطالعهی حاضر در راستای بررسی نقش روش کلخوانی در توسعهی مهارت زبانی خواندن کودکان پیشدبستانی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی، مرور منظم کتابخانهای میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع علمی اعم از کتاب و مقاله مربوط به مفاهیم پژوهش میباشد که در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی از سال 2011 تا 2020 انتشاریافته است. از بین آنها منابع مرتبط با اهداف پژوهش و قابلدسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل حاکی از آن است که آموزش به شیوه کل خوانی منجر به یادگیری معنادار زبان می شود. کودکان میتوانند واژگان جدید را در موقعیتهای مختلف بهراحتی به کار برند، روانتر بخوانند و املای آنها را سادهتر به خاطر بسپارند. بنابراین، پیشنهاد می شود از روش کلخوانی در پیشدبستان برای توسعهی مهارت خواندن در سالهای اولیه دبستان بهره گرفته شود.مطالعهی حاضر در راستای بررسی نقش روش کلخوانی در توسعهی مهارت زبانی خواندن کودکان پیشدبستانی صورت گرفته است.
The present study was conducted to investigate the role of the whole-word reading method in the development of reading language skills of preschool children. The research method is qualitative, regular library review. The research community includes all scientific sources, including books and articles related to research concepts, which have been published in domestic and foreign databases from 2011 to 2020. From them, resources related to research objectives and accessibility were selected as a research sample. The results of the analysis indicate that teaching in a holistic way leads to meaningful language learning. Children can easily use new words in different situations, read more fluently and memorize their spelling more easily. Therefore, it is suggested that the preschool reading method be used to develop reading skills in the early years of primary school.The present study was conducted to investigate the role of the whole-word reading method in the development of reading language skills of preschool children. The research method is qualitative, regular library review. The research community includes all scientific sources, including books and articles related to research concepts, which have been published in domestic and foreign databases from 2011 to 2020.
Machine summary:
دانشگاه فرهنگيان Farhangian University فصلنامه آموزش پژوهي Quarterly Journal of Education Studies دوره هشتم ، شماره ٣١، پاييز ١٤٠١ ٢٠٢٢ ,Autumn,Issue٣١ ,٨ Volume اثربخشي زبان آموزي به شيوه ي کل خواني در بهبود مهارت خواندن کودکان پيش دبستاني پريا سادات معراجي سعيد١، آمنه عالي 2 دريافت :١٤٠٠/٩/١٥ پذيرش :١٤٠١/١/٢٠ چکيده مطالعه ي حاضر در راستاي بررسي نقش روش کل خواني در توسعه ي مهارت خواندن کودکان پيش دبستاني صورت گرفته است .
کلاس هاي درس عموما به شيوه ي معلم محور اداره ميشود اما مطابق پژوهش هاي گسترده از جمله پژوهش تانگ و همکاران ٤ (٢٠١٩) توجه به زبان آموزي کودک محور در سال هاي اول مدرسه بهترين روش براي کمک به رشد مهارت هاي خواندن کودکان است .
به علاوه ازآنجاکه مهارت خواندن کليد موفقيت دانش آموزان در زندگي و تحصيل است ، مسئله ي اصلي پژوهش حاضر شناسايي اثرات زبان آموزي به روش کل خواني بر توسعه مهارت خواندن کودکان پيش دبستاني براساس ادبيات نظري و گزارش هاي پژوهشي در اين حوزه است .
در ادامه يافته هاي پژوهش در دو بخش گزارش مي شود: ويژگيهاي روش کل خواني براي پاسخ به اولين پرسش پژوهش ، يعني شناسايي ويژگيهاي زبان آموزي به شيوه ي کل خواني براي کودکان ، مباني نظري از منابع جمع آوري شده مرور و تحليل شدند و موارد زير استخراج گرديد: ١- روش کل خواني در دهه هشتاد توسط تعدادي از معلمان آمريکاييتبار براي آسان تر کردن فرايند يادگيري خواندن دانش آموزان به وجود آمد (جولين جون ٤، ٢٠١٦).
٤- از روش کل خواني در پيش دبستان براي توسعه ي مهارت خواندن در سال هاي اوليه دبستان بهره گرفته شود.