Abstract:
هدف: ارتباط ارزشی صورتهای مالی برای سرمایهگذاران و تنظیمکنندگان استاندارد از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقیق حاضر بررسی میکند که آیا قابلیت مقایسه کارایی حسابداری در بین صنعتگران، ارتباط ارزشی سود و ارزش دفتری را افزایش میدهد یا خیر. این یک سوال مهم است زیرا هم هیئت استانداردهای حسابداری مالی و هم کمیسیون بورس اوراق بهادار به دنبال مقایسه بیشتر در گزارشگری مالی هستند.روش: به منظور بررسی موضوع مورد مطالعه، از الگوی رگرسیونی دادههای ترکیبی در دوره زمانی 1388 تا 1398 استفاده شده و دادههای 111 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری و برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند که مقایسهپذیری حسابداری ارتباط ارزشی سود را افزایش میدهد، اما ارزش دفتری را افزایش نمیدهد. گزارشهای مالی که قابلیت مقایسه بیشتری دارند، در جلب اعتماد استفادهکنندگان بهتر عمل میکنند که این موضوع باعث افزایش ارتباط ارزشی سود هر سهم میشود. به این معنا که وقتی شرکتها قابلیت مقایسه اطلاعات بیشتری را نسبت به همتایان صنعت از خود نشان میدهند، سرمایهگذاران ارزش بالاتری به سودگزارش شده میدهند. با این حال، هنگامی که میزان ابهام در گزارشگری مالی افزایش یابد یا ضعف کنترل داخلی وجود داشته باشد، مزایای مقایسهپذیری حسابداری کاهش مییابد. در مقابل، هنگامی که حسابرس متخصص صنعت به کار گرفته میشود، مزایای مقایسهپذیری افزایش مییابد.
Objective: The value relevance of financial statements is of great significance to investors and standard setters. Comparability of accounting is one of the increasing features in the financial reporting system. It generally means that two reporting entities that face the same economic events use the same accounting methods to record underlying transactions. The present research examines whether the accounting comparability among industry peers enhances the value relevance of earnings and book value. This is an important question because both the Financial Accounting Standards Board and the Securities Exchange Commission seek greater comparability in financial reporting.Research Method: In order to study the subject based on the panel regression model, in the period 2010 to 2020, data of 111 companies listed on the Tehran Stock Exchange were collected and used to test research hypotheses.Results: The results show that accounting comparability increases the value relevance of earnings, but not book value. Financial statements that are more comparable do better in gaining the trust of users, which increases the value relevance of earnings per share. This means that when companies demonstrate the ability to compare more information than their industry counterparts, investors place a higher value on reported profits. However, the incremental benefits of accounting comparability are attenuated when financial reporting opacity is high or when there exists an internal control material weakness over financial reporting. In contrast, comparability benefits are enhanced when an industry specialist auditor is employed.