Abstract:
برای تبیین رفتار هدفمندی که در طی دوران طولانی از زندگی به خصوص در زمان تحصیل صورت می گیرد، خود پنداره تحصیلی به کار برده می شود. هر جا تجربه ای با دیدگاه دانشآموزان نسبت به خود سازگاری داشته باشد تاثیرات آن تجربه مورد استفاده قرار میگیرد اما هنگامیکه تجربه با خودپنداره فرد مطابقت نداشته باشد و تاثیرات تجربه فوق مضطرب کننده و برای فرد غیرقابل تحمل شده و گوشه گیر می شود. بر این اساس هدف تحقیق بررسی تاثیر خود پنداره تحصیلی بر نگرش تحصیلی دانشآموزان تعیین شد. روش پژوهش حاضر ازحیث هدف، کاربردی؛ و ازحیث ماهیت، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم شهر سراوان رشته ریاضی تشکیل میدهند که تعداد آنها 110 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و به صورت تصادفی 86 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه خود پنداره تحصیلی و نگرش تحصیلی میباشد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای خودپنداره تحصیلی 76/0 و نگرش تحصیلی 83/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی همچون آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار SPSS 20 استفاده شد. نتایج نشان داد خود پنداره تحصیلی بر نگرش تحصیلی دانشآموزان تاثیر دارد.
To explain the purposeful behavior that takes place during a long period of life, especially during education, the concept of education itself is used. Wherever an experience is compatible with the students' view of themselves, the effects of that experience are used, but when the experience does not match with the person's self-concept, and the effects of the experience become disturbing and unbearable for the person, he withdraws. Based on this, the purpose of the research was determined to investigate the effect of academic self-concept on students' academic attitude. The present research method is practical in terms of purpose; And by its nature, it is descriptive-survey of correlation type. The statistical population of the present study consists of all 10 th grade male students of Saravan city who study mathematics, and their number is 110 . The sample size was 86 randomly selected using Morgan's table. The research tools are two questionnaires of academic self-concept and academic attitude. The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha for academic self-concept of 0.76 0.76 0.76 0.76 and academic attitude of 0.83 0.83 0.83 . In order to analyze the data, inferential statistics such as Pearson's correlation coefficient test and regression with SPSS 20 software were used. The results showed that self-concept of education has an effect on students' academic attitude.
Machine summary:
هر جا تجربه اي با ديدگاه دانشآموزان نسبت به خود سازگاري داشته باشد تأثيرات آن تجربه مورد استفاده قرار ميگيرد اما هنگامیکه تجربه با خودپنداره فرد مطابقت نداشته باشد و تأثیرات تجربه فوق مضطرب كننده و براي فرد غيرقابل تحمل شده و گوشه گير مي شود.
نتایج نشان داد خود پنداره تحصیلی بر نگرش تحصیلی دانشآموزان تاثیر دارد.
موسوی و بدری (1395) در تحقیقی دریافتند خودپنداره تحصیلی بر نگرش نسبت به مدرسه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
برای سنجش خودپنداره تحصیلی دانش آموزان از پرسشنامه خود پنداره تحصیلی یی یسن چن(2004) استفاده شد.
Mahanta Jamaldini Sagar یافته ها خود پنداره تحصیلی بر نگرش تحصیلی دانشآموزان تاثیر دارد.
بر این اساس هدف تحقیق بررسی تاثیر خود پنداره تحصیلی بر نگرش تحصیلی دانشآموزان تعیین شد.
بر این اساس هدف تحقیق بررسی تاثیر خود پنداره تحصیلی بر نگرش تحصیلی دانشآموزان تعیین شد.
نتایج جاکی از آن است که خود پنداره تحصیلی بر نگرش تحصیلی دانشآموزان تاثیر دارد.
هر دانش آموز در مدرسه ارزیابی از توانایی و یادگیری خود در مقایسه با دیگران انجام می دهد که این ارزیابی می تواند تاثیر زیادی بر نگرش تحصیلی دانشآموزان در مدرسه داشته باشد خود پنداره تعمیم های شناختی بر گرفته از تجارب درباره خود است و یکی از هسته های اصلی آن رابطه با افراد مهم زندگی می باشد.
از آنجایی که خودپندارهی تحصیلی متشکل از نگرشها، احساسات و ادراکات مربوط به تواناییها و قابلیتهای تحصیلی فرد میباشد و بیانگر ترکیبی از عقاید و احساسات خود دربارهی عملکرد تحصیلی است از این طریق بر نگرش تحصیلی دانشآموزان موثر است.