Abstract:
ادراک معنا در معماری عصر صفوی، نیازمند بررسی تفکرات فلاسفه شیعی آن دوره است، که یکی از مهمترین آنها نظریه حرکت جوهری است. در دید فلاسفه اسلامی، حقیقت ادراک در محدود مرتبه مادی خلاصه نمیشود؛ اما ماده با تکیه بر نظریه حرکت جوهری میتواند امکان درک معانی را، در مراتب مختلف فراهم سازد. مساجد صفوی، مجلای این تفکر در معماری هستند. مراتب ادراک در مساجد صفوی ازجمله مسجد شیخ لطفالله، متکی بر نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، تأکید بر حرکت ادراک از هستِ ماده به نیستِ ماده دارد، که زمینه طی کردن مراتب ادراکی از ظاهر به باطن را فراهم میسازد. از این رو پژوهش حاضر بینرشتهای، کیفی و موردپژوهی است. در بخش "مبانی نظری" با بررسی جایگاه ماده در مباحث معرفتی ملاصدرا و ارتباطش با اصل حرکت، سه رکن در مراتب ادراکی مساجد صفوی تبیین شده است؛ سپس در مسجد شیخ لطفالله نوع ادراک (با توجه به مراتب ادراکی ملاصدرا) در هر رکن مورد بررسی قرار گرفته، تا بر اساس هدف اصلی این پژوهش، جایگاه ماده و کالبد در ادراک مساجد عصرصفوی روشن شود. با عنایت به اصل حرکت از ماده به معنا، پرسش کلیدی این است که، ماده در هر یک از مراتب ادراکی مساجد صفوی چه جایگاهی دارد؟ و نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، چگونه در مراتب ادراکی مساجد صفوی نمود دارد؟ نتایج نشان میدهد که با توجه به جایگاه ماده در ادراک، درک معنا در مساجد عصر صفویه و ویژه مسجد شیخ لطفالله شامل سه رکن سکون، حرکت و وحدت است، که با مراتب ادراکی ملاصدرا همخوانی دارد. در رکن سکون و پایینترین مرتبه ادراکی (به دلیل عجین بودن با ماده)، ادراکات به امور حسی محدود میشود؛ اما در رکن حرکت، به واسطه قوه خیال، امکان برداشت معنوی از امور مادی فراهم میشود؛ و نهایتاً در رکن وحدت، با وجود نور و شفافیت فضا، ناظر با حقیقت فضا یکی شده و شامل ادراکات عقلی میشود.
Perception in Safavid architecture based on the thoughts of Shiite philosophers is full of innovations, one of the most important of which is substantial motion of matter. Perceptions in Safavid mosques, For example the mosque of Sheikh Lotfollah, based on the theory of substantial motion of MullaSadra(philosopher of the Safavid era), emphasizes the movement of perception from existence to non-existence of matter, which provides a ture perception. This present study is interdisciplinary and qualitative. In the theoretical foundations section, by examining the position of matter in MullaSadra's perceptual discussion and its relation to the principle of motion, three pillars in perceptual hierarchy in Safavid mosques have been explained; Then, in Sheikh Lotfollah Mosque, the type of perception(according to the perceptual hierarchy of MullaSadra) in each pillar is examined, in order to clarify the position of matter and body in the perception of Safavid mosques based on the main purpose of this research.The question is: What is the place of matter in each of the perceptual hierarchy in Safavid mosques? And how does MullaSadra's thoughts on the substantive movement of matter manifest in the perceptual hierarchy of Safavid mosques?Conclusion: Considering the place of matter in perception, the perception of meaning in Safavid mosques and especially Sheikh Lotfollah Mosque includes three pillars of slack, movement and unity, which corresponds to MullaSadra's perceptual level. Pillar of stillness; At the lowest perceptual level, it is summed up in sensory perception because it is intertwined with matter. Pillar of motion; In the existence of matter, the observer, in a movement parallel to the motion of matter, with the help of the imagination makes a spiritual understanding of the material. Pillar of unity; In the transparency of space and the presence of light, the observer becomes one with space and includes rational perception.