Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل بین نقش رسانه جمعی با فرهنگ ورزشی زنان ورزشکار لیگ فوتسال کشور بود. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام زنان ورزشکار لیگ فوتسال کشور بود که شامل 11 تیم بودند و در هر تیم 18 بازیکن وجود داشت. مجموعا 198 ورزشکار در لیگ فوتسال بانوان شرکت داشتند. برای انتخاب نمونه های تحقیق تعداد 125 نفر بر اساس جدول تصادفی مورگان به صورت تصادفی انتخاب شدند. از تعداد 125 پرسشنامه توزیع شده در بین نمونه های تحقیق تعداد 120 پرسشنامه قابل بررسی تکمیل و برگشت داده شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش دو پرسشنامه نقش رسانه جمعی 25 سوالی حمید پور و شتاب بوشهری (1394) و فرهنگ ورزشی زنان 19 سوالی دارابی، گائینی و مومیوند (1388) استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر نقش رسانه جمعی بر فرهنگ ورزش زنان (296/2t= و 488/0= ß) مثبت و معنادار است. بنابراین نقش رسانه جمعی بر فرهنگ ورزش زنان ورزشکار لیگ فوتسال کشور تاثیر دارد. همچنین از منظر اهمیت، نقش رسانه جمعی با مقدار 695/0 و از منظر عملکرد با مقدار 134/76 نقش خود را بر فرهنگ ورزشی زنان نشان داده است. بنابراین فدراسیون فوتسال باید تلاش کند به نقش رسانه جمعی در لیگ فوتسال زنان دقت کند و از فرهنگ ورزش زنان در رسانههای ورزشی استفاده کند.
The purpose of this study was to present a model between the role of mass media and the sports culture of women athletes in the Futsal League. The research method is structural correlation equations, based on the present, in terms of applied purpose and in terms of collecting field information. The statistical population of this study included all women athletes in the national futsal league, . A total of 198 athletes participated in the Women's Futsal League. To select the research samples, 125 people were randomly selected based on Morgan's random table, 120 questionable questionnaires were completed and returned. The measurement tools of this study were two questionnaires: the role of mass media, 25 questions by Hamidpour and Shetab Bushehri (2015) and women's sports culture, 19 questions by Darabi, Gaini and Momivand (2009). The results of structural equations showed that the effect of the role of mass media on women's sports culture (t = 2.296 and = 0.488) is positive and significant. Therefore, the role of mass media has an impact on the sports culture of women athletes in the country's futsal league. Also, in terms of importance, the role of mass media with a value of 0.695 and in terms of performance with a value of 76.134 has shown its role on women's sports culture. Therefore, the Futsal Federation should try to pay attention to the role of mass media in the Women's Futsal League and use the culture of women's sports in sports media.