Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر تابآوری، خودکارآمدی و خود ارزشمند سازی زنان خانهدار شهر کرج بود. پژوهش حاضر، ازجمله طرحهای نیمه آزمایشی، بهصورت پیشآزمون پسآزمون بود که جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه زنان خانهدار مراجعهکننده به مرکز روانشناختی رازی بودند که تعداد آنها برابر با 400 نفر بود و تعیین حجم نمونه بهصورت تصادفی انتخاب و از بین آنها 30 زن خانهدار گزینش شدند و در هر دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردید، ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد تابآوری (CD-RISC) (2003)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه استاندارد وابستگیهای ارزش خود کراکر و همکاران 2003 و آموزش شناختی رفتاری استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS-21 انجام شد. در این پژوهش، از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و از آمار استنباطی به منظور بررسی فرضیهها استفاده گردید. نتایج حاکی از تاثیر آموزش شناخت درمانی بر تاب آوری (F=15. 30 و P <0. 05) و خودکارآمدی (F=21. 20 و P <0. 05) و خودارزشمندسازی (F=12. 45 و P <0. 05) میباشد. نتایج نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر تابآوری، خودکارآمدی و خود ارزشمندی زنان خانهدار شهر کرج اثربخش است؛ که با توجه بهشدت اثر، آموزش شناختی رفتاری بر خودکارآمدی زنان خانهدار تاثیر بیشتری دارد.
Aim
The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral education on resilience, self-efficacy and self-esteem of housewives in Karaj.
Method
The present study, including quasi-experimental designs, was a pre-test post-test. The statistical population of the present study was all housewives referring to Razi Psychological Center, whose number was equal to 400 people and the sample size was randomly selected and selected from among them. 30 housewives were selected and divided into both experimental and control groups. Data collection tools in this study were three standard questionnaires of resilience (CD-RISC) (2003), general self-efficacy Scherer et al. (1982), standard questionnaire of dependencies. The value of Cracker et al. 2003 and cognitive-behavioral training were used. The collected data were analyzed by descriptive and inferential methods using SPSS21 software. In this study, descriptive statistics were used to calculate the mean and inferential statistics were used to test the hypotheses.
Results
The results indicate the effect of cognitive therapy training on resilience (F = 15.30 and P <0.05) and self-efficacy (F = 21.20 and P <0.05) and self-esteem (F = 12.45 and P <0.05).
Conclusion
The results showed that cognitive-behavioral education is effective on resilience, self-efficacy and self-worth of housewives in Karaj. Due to the severity of the effect, cognitive-behavioral education has a greater impact on the self-efficacy of housewives.
Machine summary:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401، صفحات 310-297 چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر تابآوری، خودکارآمدی و خود ارزشمند سازی زنان خانهدار شهر کرج بود.
پژوهش حاضر، ازجمله طرحهای نیمه آزمایشی، بهصورت پیشآزمون پسآزمون بود که جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیۀ زنان خانهدار مراجعهکننده به مرکز روانشناختی رازی بودند که تعداد آنها برابر با 400 نفر بود و تعیین حجم نمونه بهصورت تصادفی انتخاب و از بین آنها 30 زن خانهدار گزینش شدند و در هر دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردید، ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد تابآوری (CD-RISC) (2003)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه استاندارد وابستگیهای ارزش خود کراکر و همکاران 2003 و آموزش شناختی رفتاری استفاده شد.
در همین راستا این پژوهش به دنبال بررسی این مسئله است که آیا آموزش شناختی رفتاری بر تابآوری، خودکارآمدی و خود ارزشمندی زنان خانهدار شهر کرج اثربخش است؟ در سالهای گذشته این پژوهشها صورت پذیرفتهاند: موسوی سیدعلیرضا، الوانی جمال الدین، قاسمی پناه میترا (1400) در مقالهای با عنوان تعیین رابطه بین سازگاری هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با تاب آوری در پرستاران نظامی بیان کردند: تأثیر استرس بر کارکنان درمانی در محیطهای نظامی میتواند مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورد.
فرهزاد بروجنی شهلا، احمدی رضا،غضنفری احمد، شریفی طیبه (1400) در مقالهای با عنوان مقایسه اثربخشی گروهدرمانیهای مبتنی بر ذهنآگاهی و مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس اذعان کردند: سواد سلامت، بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی در مدیریت دیابت نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارند و این یافته تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی در بیماران دیابتی دارد.