Abstract:
سازگاری اجتماعی در نوجوانان بهعنوان عاملی کلیدی و موثر در سلامت روان، در سالهای اخیر موردتوجه بسیاری از کارشناسان قرارگرفته است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس بهزیستی روانشناختی و کفایت اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد در سال 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و جدول کرجسی و مورگان 300 نفر بهعنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند و به علت شرایط ویژه جامعه آماری در زمان کرونا و محدودیتهای اعمالشده، پرسشنامهها از طریق هماهنگی با مدارس بهصورت آنلاین از طریق شبکههای اجتماعی (واتساپ و تلگرام) توزیع شد. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه از پرسشنامههای سازگاری اجتماعی بل (1961)، بهزیستی روانشناختی ریف (1995) و کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام و با نرمافزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت و سطح معناداری آزمونها 0/05 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که همبستگی مثبت معنیداری بین بهزیستی روانشناختی و کفایت اجتماعی با سازگاری اجتماعی وجود داشت. 22/7 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی توسط بهزیستی روانشناختی و درمجموع 31/4 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی توسط بهزیستی روانشناختی و کفایت اجتماعی تبیین شد. بر اساس یافتههای این پژوهش بهزیستی روانشناختی و کفایت اجتماعی میتوانند پیشبین مناسبی برای سازگاری اجتماعی نوجوانان دختر باشد.
Social adjustment in adolescents as a key and effective factor in mental health has been considered by many experts in recent years. Accordingly, the aim of this study was to predict social adjustment based on psychological well-being and social adequacy. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all female high school students in Mahabad in 2020-2021, which were evaluated using the available sampling method and Krejcie and Morgan table as a sample of 300 people and due to the special conditions of the statistical population in Corona time and restrictions imposed, questionnaires were distributed online through social networks (WhatsApp and Telegram) through coordination with schools. Bell Social Adjustment Questionnaire (1961), Reef Psychological Welfare Questionnaire (1995) and Flenner et al. (1990) were used to measure the studied variables. Research data were analyzed using Pearson correlation methods and stepwise regression analysis with SPSS software version 23 and the significance level of the tests was considered 0.05. The results showed that there was a significant positive correlation between psychological well-being and social adequacy with social adjustment. 22.7% of the variance of social adjustment was explained by psychological well-being and in total 31.4% of the variance of social adjustment was explained by psychological well-being and social adequacy. According to the findings of this study, psychological well-being and social adequacy can be a good predictor of social adjustment of female adolescents.
Machine summary:
جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد در سال 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و جدول کرجسی و مورگان 300 نفر بهعنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند و به علت شرایط ویژه جامعه آماری در زمان کرونا و محدودیتهای اعمالشده، پرسشنامهها از طریق هماهنگی با مدارس بهصورت آنلاین از طریق شبکههای اجتماعی (واتساپ و تلگرام) توزیع شد.
احمد پور و همکاران (1400) دریافتند که ک Nezu, Nezu & D’Zurilla psychological wellbeing Zimmerann Kirkovski Feeling satisfied Feeling competent Feeling of self-efficacy Feeling the impact Feeling confident Ability to make decisions Cognitive skills Behavioral skills Emotional skills Motivational skills اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم توان پیشبینی وجدان تحصیلی دانش آموزان دختر رو داشت.
درنهایت با توجه به مطالب ارائهشده در بالا هدف پژوهش حاضر پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس بهزیستی روانشناختی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر بود.
نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت نرمال بودن دادهها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس نتایج جدول 1 میتوان گفت که پیشفرض نرمال بودن دادهها بر اساس آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیرهای پژوهش شامل سازگاری اجتماعی، بهزیستی روانشناختی و کفایت اجتماعی برقرار است.
آمار توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول شماره 2 نتایج میانگین و انحراف معیار مربوط به سازگاری اجتماعی، بهزیستی روانشناختی و کفایت اجتماعی و همچنین کمترین نمره و بیشترین نمره برای هر متغیر به تفکیک نشان دادهشده است.