Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارتهای مطالعه با اشتیاق تحصیلی و اهمالکاری دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان بود؛ بنابراین در این راستا روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی برگزیدهشده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان تشکیل میدهند جامعه آماری 898 نفر است. با استفاده از جدول مورگان 260 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه مهارتهای مطالعه پالسانی و شارمال (2001) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (2003) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرمافزار SPSS- 20 مورد تحلیل قرارگرفته شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مهارتهای مطالعه با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و با اهمالکاری دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between study skills and academic enthusiasm and procrastination of first secondary school students in Semnan city. Therefore, in this regard, descriptive research method of correlation type has been chosen. The statistical population of this research consists of all the first secondary students of Semnan city, the statistical population is 898 people. Using Morgan\'s table, 260 people were selected randomly. In this research, three study skills questionnaires were used: Palsani and Sharmal (2001), Fredericks et al.\'s academic enthusiasm questionnaire (2004) and Solomon and Rothbloom\'s academic procrastination questionnaire (2003). The obtained data have been analyzed using Pearson\'s correlation coefficient test and regression analysis with SPSS 20 software. The results of the research indicate that there is a positive relationship between study skills and academic enthusiasm and a negative and significant relationship with procrastination of the first secondary school students of Semnan city.
Machine summary:
به تعویق انداختن، معمولاً زمانی رخ میدهد که یک فعالیت بهطور غیرضروری به تأخیر بیفتد، و افراد هنگامیکه شروع به فکر کردن در مورد آن میکنند، بیقراری بسیار شدیدی را تجربه میکن 9 e"/>e"/> و همکاران، 20 - Enomoto - Numan A and Hasan - Duraku ZH and Hoxha - Congos - Ayesha - Arshad - Duraku ZH and Hoxha - Kim & Seo - Motie به تعویق انداختن کار اغلب با پیامدهای منفی مانند تأخیر در تحویل تکالیف، اضطراب و عجله در انجام وظایف آمادگی برای امتحان و اضطراب اجتماعی مشخص میشود، که این پدیده میتواند سطح رضایت عملکرد فردی دانش آموزان را کاهش دهد.
ويژگي اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان باعث میشود كه آنان با مشكلات مربوط به دوره تحصيلي خود بهخوبی مقابله نموده و درنتیجه يادگيري به فرايند مثبتي از رشد و موفقيت دسترسي يابند كه باعث افزايش موفقیتآمیز تحصيلات و بهزيستي رواني دانش آموزان خواهد شد همچنین با توجه به اینکه دانش آموزان با حجم متنوعی از مطالب جديد و دشوار روبرو میشوند که فراگیری و به خاطر سپردن آن کاری دشوار به نظر میرسد، فراگیران با استفاده از عادتهای صحیح مطالعه، تجارب ياد - Bélanger, & Ratelle - Enomoto - Duraku and Hoxha - Hailikari - Numan and Hasan - By Brenna - Quinco-Cadosals خود را فعالانه و از راههای بسیار متنوع هدايت میکنند، لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر چنین است که آیا بین مهارتهای مطالعه با اشتیاق تحصیلی و اهمالکاری دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و از نوع همبستگی است.