Abstract:
مقدمه: انتقال آموزش از مهمترین مباحث حوزه آموزش است که توجه محققان و دست اندرکاران توسعه منابع انسانی را به خود جلب نموده است. بنابراین آنچه که مساله اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهد بررسی عوامل تاثیرگذار بر انتقال آموزش در کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی تهران میباشد. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها غیرآزمایشی است و از آن جایی که به آزمون مدل خاصی از رابطه بین متغیرها پرداخته است، از نوع مدلیابی علی یا مدل معادلات ساختاری است که بعد از جمعآوری ادبیات نظری و بررسی پیشینه پژوهشهای داخلی و خارجی مدل مفهومی پژوهش تدوین شد. جامعه آماری در پژوهش حاضر تعدادی از کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی تهران در سال 98 بودند که تعداد آنها بالغ بر 362 تن بود. حجم نمونه محاسبه شده بر اساس فرمول کوکران 186 تن محاسبه گردید. ابزار اصلی تحقیق دو پرسشنامه شامل 114 سوال مبتنی بر طیف امتیازی لیکرت (1 تا 5) میباشد که در پژوهشهای قبلی مورد استفاده قرار گرفته است. پرسش نامه اول مربوط به متغیرهای مستقل شامل تعهد سازمانی، انگیزش شغلی، جو سازمانی، حمایت مدیران و محتوای آموزش و پرسش نامه دوم مربوط به متغیر وابسته اثربخشی انتقال آموزش میباشد. همچنین آلفای کرونباخ برای پرسش نامه با نرم افزار SPSS20 محاسبه گردید. یافتهها: در این پژوهش از تحلیل رگرسیون خطی و معادلات ساختاری استفاده شده و نتایج پژوهش نشان داد بیشترین تاثیر را متغیر محتوای آموزشی با ضریب تعیین (626/0) و کمترین تاثیر را تعهدسازمانی با ضریب تعیین (153/0) بر انتقال آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی تهران داشتهاند
Introduction: The transfer of education is one of the most important issues in the field of education. Therefore, the main issue of this study is to Study of effective factors on transfer of education among the staff of university of medical sciences in Tehran
Methods: This research is applied in purpose, in terms of data collection, field research and in terms of variables control, is non-experimental. Since it examined a particular model of the relationship between variables - causal modeling or structural equation modeling - that was developed a conceptual model after collecting theoretical literature and studying Iranian and foreign researches. The statistical population of the study was all the staff of university of medical sciences in Tehran which are 362 persons in 1398. The calculated sample size is 186 persons based on Cochran's formula. The main research tool is two questionnaires that consist of 114 questions based on the Likert Scale (1 to 5) which was used in the kamali maskoni Research, 2016. The first questionnaire was about independent variables including organizational commitment, job motivation, organizational atmosphere, management support and educational content and the second questionnaire was related to the dependent variable of effectiveness of the transfer of education. Also, Cronbach's alpha for the questionnaire was calculated by SPSS20 software.
Results: In this study, linear regression and structural equation analysis were used and the results demonstrated that educational content variable was the greatest effect with coefficient of determination (0.626) and organizational commitment with coefficient of determination (0.153) was the least effect on educational transfer in university of medical sciences in Tehran